Fra Zvjezdan LINIĆ
Trinaest dana poslije katoličkog Božića slave taj isti blagdan vjernici Pravoslavne crkve. To je poznato svima. Često se, nažalost, to koristi za naglašavanje različnosti ili naše katoličke pravovaljanosti, pa se dosta zapaženo bacaju iz stanova borovi odmah poslije blagdana Svetih triju kraljeva, odnosno 7. siječnja. A to je baš na pravoslavni Božić. Iz poštovanja prema dubokoj kršćanskoj tradiciji koja je zajednička kršćanima Istoka i Zapada, prema štovanju zajedničke tajne vjere da se Sin Božji utjelovio i postao čovjekom i da rodio od Djevice Marije, valjalo bi u tom pogledu biti objektivniji i ispravniji u odnosu na vjernike pravoslavne vjeroispovijesti. Vjerujem da se ne bi trebalo baš tog dana demonstrativno bacati borove iz stanova. Sigurno, postoje i drugi razlozi koji ljude potiču da tako brzo raskite bor i da ga odstrane, pogotovo što toplina stana vrlo brzo osuši grane i iglice počnu intenzivno opadati. Božić nam je svima zajednički; sve tajne vjere povezane s utjelovljenjem Sina Božjega«su nam zajedničke; zajedničko nam je štovanje presvete Bogorodice. Daleko je više toga što nas povezuje, nego onoga što nas odvaja. Čak su upravo bitne stvari vjere i jednima i drugima zajedničke. Ono što se ističe kao elemente razjedinjenja više su povijesno-disciplinarne naravi, nego dogmatske. Katolička Crkva i službeno prihvaća i priznaje pravoslavno krštenje, krizmu, u njihovoj liturgiji priznaje istu tajnu koju mi imamo u euharistiji, tj. u svetoj misi.
Božično je vrijeme. Za nas kršćane ono traje liturgijski zapravo do nedjelje Krštenja Gospodinova, tj. do prve nedjelje nakon blagdana Svetih triju kraljeva. Nakon te nedjelje počinje u katoličkom kalendaru tzv. obično vrijeme kroz godinu.
Možda smo premalo svjesni i druge činjenice. Pravoslavni vjernici slave prema svojem crkvenom kalendaru Božić također 25. prosinca kao i mi. To je zapravo posljedica reforme kalendara što ga je ostvario papa Grgur XIII. godine 1582. Tada se izračunalo da se sunčana godina, kako su je izračunali i odredili u vrijeme Julija Cezara, (tzv. julijanski kalendar) mora korigirati za 13 dana. A budući da je to bilo već u doba kad su kršćanski Istok i Zapad bili odvojeni, na Istoku se nije prihvatila ta (gregorijanska) reforma kalendara jer je potekla od pape kojeg Pravoslavna crkva ne prihvaća u vidu primata Rimske crkve. Odatle onda i ta razlika, ali samo u crkvenom kalendaru pravoslavnih vjernika. U svim drugim svjetskim poslovima i komunikaciji i vjernici Istoka jednako se služe istim kalendarom u određivanju datuma kojim se služe i katolici. Međutim, i u pogledu crkvenog kalendara postoje stanovite oscilacije. Budući da su pravoslavne crkve autokefalne, tj. samostalne prema nacijama i državama, u prošlom stoljeću već su neke crkve i za crkveno područje prihvatile ovaj redoviti gregorijanski kalendar (npr. Grčka i Rumunjska pravoslavna crkva).
Katolicima papa stavlja neprestano pred oči velike nakane za jedinstvo svih kršćana. Poruka vjernika koji su svoje korijene povezali s Isusom Kristom, povijesnom osobom koja se rodila u određeno vrijeme i na geografskom prostoru, što se može i povijesno utvrditi, bila bi jača u odnosu na sekularizirani svijet kad bi kršćani bili jedno. Nemoguće je utvrditi sam datum Isusova rođenja, što mi slavimo o Božiću, jer je taj blagdan nastao više iz dogovora u odnosu na značenje kojim se povezuje pojava Isusa. Isus je "mlado sunce s visine" i kršćani su se dogovorili da će mu rođendan slaviti u vrijeme zimskog solsticija kad opet u ritmu života prirode sunce počinje nadvladavati noć, dan opet počinje bivati sve dulji.
I u vezi s borovima mogu katolici biti malo više u otmjenom poštovanju pravoslavnog Božića; a kad bi katolici nasljedovali papu, onda bi i oni znali svojim pravoslavnim prijateljima 7. siječnja iskreno reći: "Hristos se rodi!" A odgovor je: "Va istinu se rodi!"
Vrelo: "Samo ljubav liječi", str.31-33