Anđelko BARUN
Velika ličnost kakvu rijetko susrećemo u našem narodu bio je akademski slikar Gabriel Jurkić. Izgrađeni praktični katolik, franjevački trećoredac, sjajni i neumorni interpretator divnog bosanskog pejzaža postao je jedan od najproduktivnijih bosansko-hercegovačkih slikara dvadesetog stoljeća. U životu ga je uvijek zanosio lik sv. Franje Asiškog. Kao što je asiški pjesnik slavio Stvoritelja s bratom suncem i mjesecom, sestrama zvijezdama, braćom vjetrom, zrakom i oblakom, sestricom vodom, bratom ognjem, sestrom i majkom zemljom i sestrom tjelesnom smrti, tako ga Jurkić slavi sa svojim bosanskim i hercegovačkim šumama, proplancima, snjegovima, planinama, cvjetnim livadama, oblacima, stadima ovaca i pastiricama njihovim, dolinama, potocima, godišnjim dobima, svjetlima i sutonima svog livanjskog krajolika (Josip Depolo).
Biografski podaci
Jurkić se rodio 24. ožujka 1886. u Livnu. Brat mu je blizanac Mirko, književnik. Njihovi su se preci nazivali Kostović. Doselili su u Livno iz Hrvatskog primorja. Otuda kod Gabriela duboka suživljenost s livanjskim krajolikom i s južnim mediteranskim podnebljem njegovih predaka. Pohađao je trgovačku školu u Livnu, potom građevinski odsjek Srednje tehničke škole u Sarajevu (1902 - 1905). Učio je slikarstvo kod profesora Cikoša i Crnčića u Zagrebu (1906 -1907). Bio je među prvim učenicima novoosnovane Privremene škole za umjetnost i umjetnički obrt u Zagrebu (1907/08). Nakon uspješno položenog prijamnog ispita na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču, odmah je, na temelju svojih radova, primljen u četvrto godište općeg smjera slikarskog odjela. Akademiju je završio 1909, a potom je do 1911. u specijalnoj školi Kazimira Pochwalskog. Od 1911. do 1956. živi i radi u Sarajevu sa suprugom Štefom, književnicom izrazito katoličke orijentacije. Gabriel se teško uklapao u poslijeratnu stvarnost, stoga nije bio podoban tadašnjim čelnicima u Sarajevu pa su mu oduzeli atelje. Odlučio se preseliti u Livno. Općinske vlasti u Livnu nisu pokazale interes za njegov i Štefin smještaj. Franjevački samostan na Gorici u Livnu otvorio im je svoja vrata, ustupio im prostor za atelje, sobu za stanovanje i pružio im svu potrebnu opskrbu. Tako su se od 1956. do smrti Štefe 1971. i Gabriela 1974. udomili u samostanu. Štefa je prestala s pisanjem 1947, a i Gabriel se tada povlači iz slikarske javnosti, mnogo radi, ali ne priređuje samostalne izložbe. I brat mu je Mirko nestao s književne scene nakon Drugog svjetskog rata. Nisu odgovarali tadašnjoj političkoj eliti koja se borila za ostvarenje ateističkog društva.
Faze umjetničkog rada
Punih šezdeset godina Gabriel se bavio umjetničkim stvaralačkim radom. Prošao je nekoliko faza, koje su idejno, stilski i tematski toliko isprepletene, da ih je gotovo nemoguće potpuno samostalno izdvojiti. Da ima slikarskog dara, prvi je otkrio njegov nastavnik crtanja Rade Lukač u Trgovačkoj školi u Livnu. Otišao je u Srednju tehničku školu u Sarajevo. Školu je samovoljno napustio i vratio se u Livno, nastanio se u djedovoj kuli gdje je prošao prvu školu risanju bez ičije pomoći. Privatno se nastavio baviti slikarstvom kod brata Mirka na Ilidži. Bilo je to razdoblje pripreme u kojem su se utemeljile bitne odrednice njegova osobnog stvaralaštva. Sam je nadošao na poentilizam (slikanje točkicama) i prije negoli je čuo za tu tehniku slikanja. Njegovi dotadašnji radovi otvorili su mu vrata za Crnčićevu i Čikoševu privatnu školu u Zagrebu, gdje je stekao prvu pravu poduku o slikanju. Crnčićeva opsesija krajolikom i svakodnevnicom itekako je djelovala na Jurkića. Cikošev simbolizam odjeknut će kasnije u Jurkićevoj formaciji i uroditi kapitalnim djelima simbolizma i secesije (razvijanja oblika u dekorativnost).
U Beču je ne samo savladao osnove slikarske vještine nego se upoznao i s djelima klasične i moderne umjetnosti. Nakon povratka iz Beča pripremio je svoju prvu izložbu u Društvenom domu u Sarajevu 1911, koju je u prosincu iste godine prenio u zagrebački Umjetnički paviljon. Izložio je 355 radova nastalih u studentskom razdoblju i neposredno poslije završetka studija. Uz mnogo uljanih i akvarelnih slika na izložbi su se našli brojni crteži ugljenom, olovkom i kredama. Ovom izložbom stekao je ugled priznatog slikara. To je bilo prvo, romantičarsko razdoblje njegova slikarstva, u kojem prevladava produhovljeni realizam - obogaćen iskustvima moderne umjetnosti (Miloš Radić). Tako će nastaviti do 1921. s vrlo vrijednim i brojnim slikama između kojih se izdvaja motiv Moja majka 1919. i Snježna idila 1920. Slikao je i krajolike.
Drugo razdoblje u Jurkićevu radu nastupa dvadesetih godina 20. st. Slikanjem u određenim impresionističkim slobodama s puno svjetla, Jurkić zapravo odstupa od akademskog modela, njegov se poentilistički potez oslobađa akademske stege. O ovom svom otkriću sam kaže: To je moje novo doba i početak novog rada jer sam se dotakao uistinu novog svijeta koji nema granica. Dva ciklusa s brojnim slikama u različitim varijantama posvećuje fenomenima prirode: Zima i Večer. Poznat je i priznat po slici Visoravan u cvatu 1914. Ta slika i dan danji djeluje svježe, autentično, moderno, čak modernije nego u trenutku kada je naslikana (Azra Begović). Pojavljuju se i romantične marine, ali pozornost je u njima potpuno usmjerena otkriću čisto likovnih problema. Organizirao je i tri samostalne izložbe. U Zagrebu je 1922. izložio 226 slika i skica pod nafcivom Zima. Gotovo su sve slike na jagmu prodane, a kritičari su se o njegovu slikarstvu izrazili uglavnom pohvalno. U Sarajevu je 1925. priredio malu izložbu slika, a u Zagrebu je 1934. pod nazivom Večeri izložio 128 radova.
U trećem razdoblju koje obuhvaća četrdesetak godina, sve do 1966. kada je skoro potpuno oslijepio, umjetnik se okreće motivima krajolika koji će postati i njegova glavna preokupacija, njegov svojevrsni znak. To je razdoblje realističke impresije i tematske slojevitosti. Na stotinama svojih slika pružio je on zelenilo bosanskih livada, prošaranih cvijećem... ostavio je isto tako velik broj prikaza jeseni i proljeća i ljeta pa osjećaš kako dišu brda, kako treperi zrak (Ignacije Gavran). Rijetke su slike na kojima nema oblaka. Nekad su sitni, lepršavi, nekad se prijeteći gomilaju, ali su, kao po pravilu, izvrsno slikani (M. Radić). Svojim najvišim dostignućem umjetnik drži sliku Inje 1944. u koju je unio samu narav prirode. Čisti realizam nije fotografiranje prirode. Aparat hvata što oko vidi, ali umjetnički realizam je davanje života stvarnosti. Aparatu treba korektura ljudskog duha da sve bude jedna harmonija. Tako se izrazio sam autor. Slikanje portreta, ilustracije i opreme knjiga i časopisa zauzimaju zapaženo mjesto u Gabrielovoj produkciji. Posebice treba istaknuti njegove religiozne motive. Radio je velike oltarne slike s likovima Isusa, Marije i svetaca. Rado je slikao franjevačke blaženike i svece te poznatije franjevce Bosne Srebrene. Od religioznih motiva treba svakako izdvojiti slikanje raspetog Krista u više varijanti, ali uvijek s jednakom vjerodostojnom istinitošću.
Vrednovanje Gabrielova umjetničkog rada poslije njegove smrti
Izložbe Gabrielovih slika i crteža u Umjetničkoj galeriji u Sarajevu 1978. i u Galeriji Klovićevi dvori u Zagrebu 2005. te izložba crteža Gabriela Jurkića 2007. u Franjevačkom muzeju i galeriji Gorica-Livno pokazale su umjetnika u pravom svjetlu. Organizator retrospektivne izložbe u Sarajevu Miloš Radić mogao je konstatirati: Sagledano u cjelini, s vremenske udaljenosti... slikarsko djelo Gabriela Jurkića, sve očiglednije se nameće kao značajan dio našeg opšteg kulturnog nasljeđa. Jednim dijelom ono je nezaobilazno u istoriji umjetnosti Bosne i Hercegovine. U Zagrebu je Ivanka Reberski, uz izloženih 207 slika i 46 studija i crteža, donijela ozbiljnu analizu njegova slikarstva pod naslovom Gabriel Jurkić: od secesije do impresije. Ista je autorica napisala i tiskala studiju na 375 stranica pod naslovom Gabriel Jurkić: od realizma do secesije od simbolizma do impresije, Zagreb, 2008. Iscrpno je prikazala i vrednovala njegov umjetnički rad. A u Livnu je Željka Markov predstavila dugo čuvan i do tada široj javnosti nepoznat crtački opus Gabriela Jurkića iz fundusa Franjevačkog muzej i galerija Gorica-Livno u Livnu.«
Galerija Gabriela Jurkića
Za ostavštinu stotinjak slika i 6000 skica i crteža koje je Gabriel oporučno ostavio samostanu, gorički su se franjevci odužili time da su u samostanskim prostorijama 1995. napravili stalni memorijalni postav slika Gabriela Jurkića. Od 198 ulja na platnu, kartonu ili šperi, koliko ih ima u fundusu, izložena su samo 54 najvažnija djela; vodilo se računa da se prikažu važnija djela iz svih razdoblja do posljednjeg Proplanci Bosne koje je ostalo nedovršeno zbog autorova gubljenja vida. Postav se nalazi u sklopu Franjevačkog muzeja i galerije Gorica-Livno. Otvoren je svaki dan od ponedjeljka do petka od 8.30 do 16 sati.