Mile STOJIĆ
Nedavno su astronomi Kraljevskog opservatorija iz Edinburgha u viziru gigantskog teleskopa ugledali pramičak magle, nešto poput šare mraza na prozorskom oknu. Spektralnom analizom otkrili su da je riječ o zviježđu, čitavoj jednoj galaksiji, većoj od naše, Sunčeve, a udaljenoj od Zemlje petnaest milijuna svjetlosnih godina. Ljudski um nikad neće moći ni predočiti ove protege, a umislio je da se može igrati s Gospodarom svemira, poništavati njegove zakone, ulaziti u njegove atome, klonirati i ubijati njegove (ljudske) stvorove.
2. Riječ Božić u hrvatskom nije deminutiv naziva Svevišnjega, kako se to često misli, (mali Bog), što bi, dakako, bilo blasfemično, nego prezime Stvoriteljeva sina. Pritom se riječ deklinira kao i druga naša prezimena: Božić, Božića, Božiću... Naši preci su Isusa familijarizirali, doživljavali ga kao bliskog rođaka. U začeću Božanstva u ljudskoj maternici krije se tajna kršćanske vjere, koju A. B. Simić tumači ovako: Svaki od nas sin je Božji što je s neba u bijedu svijeta sišao.
3 U ratnom vremenu značenje Božića nije metaforičko nego doslovno. Ta zar i Stvoriteljeva sina nisu državnici prognali u Egipat još dok se ljuljuškao na Marijinim rukama, zar ga nisu roditelji odgojili u najvećoj bijedi, zar ga, konačno, njegovi sunarodnjaci nisu popljuvali i u smrt poslali? Ne podsjećaju li nas nedavne smrti preko pet tisuća bosanske i hrvatske djece na sudbinu Kristovu? Pjesnik Luko Paljetak opisuje kako se Sin Božji rodio u mjestu Saljski Maslinik na Dugom otoku, pred očima izletnika koji su igrali badminton. Veličinu svakog ljudskog rođenja pjesnik uspoređuje s rođenjem Kristovim, a sebe u tom trenutku doživljuje kao »Kralja s Istoka, da mu pokloni svoje siromaštvo i krv«.
4 Na Božić 1994. u otvorenoj duševnoj klinici Steinhof u Beču, čije je jedno krilo pretvoreno u izbjeglički logor, radnica austrijskog Caritasa bosanskoj djeci koja su u ratu izgubila roditelje dijeli mozart-kugle. Svako dijete dobiva po jednu kuglu i brižljivo je nosi u ruci. »Ja ovu kuglu neću pojesti!« kaže djevojčica autoru ove zabilješke. »Čuvat ću je za svoga tatu kad se vratim na Grbavicu!« Na moje pitanje kako se zove kaže da joj je ime Anela.
»Anela, kažem, skupa ćemo se vratiti«. »Prvo moramo pobiti četnike!« kaže ona i plješće ručicama. »Sretan Božić, Anela!« kažem tek da nastavim razgovor. »Ja ne slavim Božić«, veli ona. »Ja vjerujem u Allaha džellešanuhu«.
Htjedoh joj objasniti riječi predanja da Bog dolazi večeras preporoditi svijet, ali odustah. Svejedno je, Anela, pomislih. Jer, sva moja vjera i sva moja priča doimale bi se tek kao prazna demagogija ovom stvorenju koje me gleda znatiželjnim očima anđela. Držeći mozart-kuglu kao čarobnu kuglu što doziva jednog istinskog boga u daljini, koji neće doći.
5. Dolazak Božića uvijek doživljavamo kao povod za unutarnje presabiranje, za svojevrsnu inventuru uspomena. Tad ostarjele ljude zapljuskuje sjaj i toplina djetinjske idile, ljepota i blagost proteklih dana, i svjetlost im ponovno obasjava lice ogrubjelo od žestine vremena. »Djeco, sretan vam Božić!«, govorio je moj stric Tonko, dok se buljuk nas uglas smijao ovom anagramu, kiteći grančicu zimzelena. Danas, nakon teškog rata i potmulog vremena mi se sa sjetom sjećamo svih onih koje smo voljeli i koje nismo, onih malobrojnih koje ćemo možda nekad vidjeti i onih mnogobrojnih koje nećemo nikad više.