Piše: Višnja STAREŠINA
lako je Jacques Poos okončao jugoslavensku krizu još krajem lipnja, rat u Hrvatskoj bio je u srpnju pred vratima. Nije trebalo imati baš izravne informacije sa sastanaka Milošević-Kadijević-Jović o planovima osvajanja dijela Hrvatske a da bi se predvidjelo što slijedi. Moglo se to (pred)vidjeti i iz Bruxellesa. Doduše, razina spoznaje među državama članicama bila je vrlo različita, razmjerna snazi njihovih obavještajnih službi. Uz to, EZ je imala i ozbiljan zajednički problem. O zajedničkoj obrani i eventualnim preventivnim intervencijama trebala je raspravljati tek nakon konferencije u Maastrichtu, zakazanoj za prosinac. Dakle, u najboljem slučaju, kada bi se članice i mogle usuglasiti, tek za šest mjeseci EZ bi se mogla kompetentno očitovati o preventivnoj intervenciji u jugoslavensku krizu. Ali, EZ ipak nije čekala šest mjeseci. Kredibilitet zajednice bio je u pitanju pa je pribjegla lukavstvu. Postigla je načelnu suglasnost da pošalje promatrače na ratno poprište. Formalno, da nadgledaju primirje u Sloveniji, jer u Hrvatskoj rat još nije bio svima primjetan. Ali, smjestit će ih u Hrvatskoj, gdje će svakako ubuduće biti više posla za njih. Ipak, ne mogu se tek tako poslati promatrači. EZ nije imala pravnu osnovu, nikakvo pravilo, nikakvu proceduru po kojima bi mogla poslati promatrače u neku drugu zemlju. Čak kada bi ova to i zatražila.
Ali, postojao je KESS. Jedina europska organizacija koja je imala u opisu nadležnosti sigurnost Staroga kontinenta. No u njoj je, osim europskih država, Amerike i Kanade, bio i tadašnji SSSR. Deklarativno, neposredno nakon hladnoga rata pridavano je veliko značenje KESS-u, slijedom Pariške povelje iz studenoga 1990. u Beču je osnovan Centar za sprječavanje sukoba. Ali, odluke se donose konsenzusom. Ironija je htjela da sc prvi rat u Europi nakon Drugoga svjetskog rata i pokušaj da sc granice, protivno Helsinškom dokumentu KESS-a, izmijene silom dogodio baš u austrijskom predvorju - u Sloveniji. KESS-ovu sjedištu u Beču trebalo je određeno vrijeme da to primijeti, potom su zatražili objašnjenje iz Beograda. Nakon što je slovenski rat već ušao u završnu fazu, nakon što je već upotrijebljeno ratno zrakoplovstvo JNA, a njezini tenkovi naveliko vozili i pucali uz austrijsko-slovensku granicu, KESS je stupio u akciju. U Beču su se hitno u noći između 1. i 2. srpnja sastali ambasadori država članica KESS-a u sklopu nove institucije - Centra za sprječavanje sukoba, kako bi učinili nešto. Podijelili su se već oko toga kako nazvati to što se događa u Sloveniji i uz austrijsku granicu. Na raniji upit iz Beograda im je stigao odgovor da su to »izvanredne vojne aktivnosti zbog unutarnjih razloga«. KESS je uspio otići pola koraka dalje i definirati to kao »neuobičajene vojne aktivnosti«. Austrija je predložila osudu tih »neuobičajenih vojnih aktivnosti«, ali jugoslavenski se predstavnik usprotivio. I osuda je izostala jer nije bilo konsenzusa.
Austrija je predložila slanje promatrača, kao zemlja iz najbližega susjedstva, tada još nije bila članica EZ. Austrija je zapravo iznijela prijedlog o kojemu se EZ načelno već dogovorila. A učinila je to kako Rusiji ne bi izgledalo da je slanje promatrača isključiva namjera EZ-a, nego šira inicijativa. Jugoslavenski se predstavnik usprotivio. Iako je prije u sklopu EZ-a načelno dogovoreno drukčije, podržao ga je tom prilikom i predstavnik Francuske, »koja nije željela otvoreno zauzimati pozicije protiv Beograda«. Članica EZ djelovala je u KESS-u protiv odluke koju je usvojila u EZ-u. Tako je djelovao Centar za sprječavanje sukoba na svome prvom ratnom ispitu. I tako je djelovala Europa na ispitu sigurnosti. Na popravnom ispitu, dva dana kasnije, na ministarskom sastanku u Pragu, KESS je uspio donijeti odl uku o slanju promatrača u Jugoslaviju. I to zahvaljujući činjenici što je ministar vanjskih poslova u Markovićevoj vladi bio Hrvat Budimir Lončar, a ne netko od Miloševićevih pijuna. Organizaciju i vođenje promatračke misije KESS je povjerio EZ-u.
EZ je prilagođavala provođenje odluke raspoloženju Slobodana Miloševića, puštajući da igru diktira jači. Jer, nisu se mogli dogovoriti drukčije. Milošević, odnosno njegov izaslanik Borisav Jović, pristao je da prekid vatre i povlačenje vojske u Sloveniji, a potom i iz Slovenije, nadgledaju europski promatrači. Tuđman je uporno tražio međunarodne promatrače i u Hrvatskoj, vjerujući da time može izbjeći rat. Ili, barem, pokazati istinu o njemu. Milošević nije pristajao, a EZ je tumačila Jugoslaviju kako joj je kada bilo oportuno. Najprije je tražila zeleno svjetlo saveznih vlasti za odluku o slanju europskih promatrača. Jer, Jugoslavija je formalno još uvijek imala međunarodni legalitet. Potom, za definiciju i provedbu njihova mandata nije više bilo potrebno odobrenje saveznih vlasti, a nije bilo dovoljno odobrenje vlasti republike na koju se mandat odnosi. Nego je za proširenje mandata na Hrvatsku EZ tražila suglasnost predsjednika Srbije. Njemu, naravno, nije bilo u interesu da itko promatra ono što radi u Hrvatskoj, a EZ nije imala snage ni unutarnjeg jedinstva da iznudi njegov pristanak. Milošević je to apsolutno pouzdano znao. Sve informacije jugoslavenske diplomacije, sve obavještajne političke i vojne procjene slijevale su se u Beograd. Svakoga su dana Milošević i suradnici imali na stolu analize odnosa prema krizi svih relevantnih vlada i relevantnih institucija. Tuđman je imao izniman politički instinkt, osjećaj za prijetnju, ali niti je imao diplomaciju, niti je u hrvatskom vrhu postojala primjerena razina poznavanja međunarodnih odnosa i diplomacije.
Tek krajem srpnja EZ nekako uspijeva donijeti odluku o proširenju mandata promatračke misije i na Hrvatsku. Ali, odluka je vrlo dubiozna. Postoji, naime, dodatak: prethodno Hrvatska i Srbija moraju potpisati sporazum o »proširenju aktivnosti misije za provjeru na hrvatske regije gdje ima neprijateIjstava«. Taj je kompromis samo jedna mala demonstracija unutarnjeg sukoba koji počinje među najvećim državama EZ-a oko bivše Jugoslavije. Naizgled, EZ donosi odluku bez obzira na Miloševića jer je Njemačka gurala odluku o slanju promatrača. Ali, EZ obvezuje Tuđmana da s Miloševićem usuglasi dolazakpromatrača u tada već ratne zone u Hrvatskoj. Jer, Velika Britanija i Francuska nisu se htjele zamjeriti jačemu. Dakle, unatoč odluci EZ-a, ništa od promatrača dok Milošević na njih ne pristane! A on, naravno, neće pristati na promatrače u zonama u kojima JNA i paravojske lokalnih Srba vode ratne operacije za stvaranje Velike Srbije.
Srpsko je vodstvo proširenje njihova mandata na Hrvatsku okarakteriziralo kao stranu okupaciju. Osim toga, EZ mu je svojom odlukom poslala poruku da ne drži do republičkih (avnoj evskih) granica samim time što od njega traži suglasnost za slanje promatrača u ta područja. A Velika Britanija je inzistirala i EZ prihvatila, da se promatrači mogu razmjestiti u kriznim zonama samo nakon efektivnoga prekida vatre. Dakle, odbačena je svaka primisao da bi promatrači mogli djelovati u ratnim zonama, nalazeći logično obrazloženje u sigurnosti promatrača. Odnosno, promatrači mogu gledati što radi hrvatska vlast, naoružava li se, ali ne i što radi Milošević u Hrvatskoj.
Doduše, nitko tko vodi bilo kakve ratne operacije ne bi pristao, osim pod iznimnom prinudom, na međunarodne promatrače na području operacija jer zna da time legalno dovodi strane vojne obavještajce u ratnu zonu. Uz one koji su prethodno već došli, tajno i bez pitanja. No, Tuđman je uporno pozivao promatrače u Hrvatsku, i to osobito u ratne zone. Bio je to očajnički pokušaj zasnovan na procjeni da je istina hrvatski najjači saveznik u tome ratu i da će ubrzati međunarodno priznanje. Puka je istina slab saveznik i u raru i u međunarodnoj politici. Lekcija je to koju će hrvatski politički establišment tek (sporo) učiti sljedećih godina. Mnogo je pouzdanije računati na snagu i interes. Doduše, nijednu od tih prednosti Hrvatska tada nije imala na svojoj strani. Vojsku je tek srvarala, a na međunarodnoj sceni, na kojoj jači uvijek imaju prednost, bila je uglavnom poimana kao remetilački čimbenik.
Nakon svih peripetija oko odluke, sredinom srpnja u zagrebački Hotel »I«, smješten u novome dijelu grada, s terasom se koje se može promatrati cijeli Zagreb, stižu prvi promatrači. Pedesetak ljudi u bijelim uniformama i bijelim automobilima s oznakom EZ. Dolazili su iz država EZ-a, te Kanade, Čehoslovačke (poslije Češke i Slovačke) i Poljske. Kasnije se, u razdobljima najintenzivnije prisutnosti, njihov broj popeo na 320. EZ ih je na brzinu odjenula u uniforme nizozemske ratne mornarice, tako da su stigli u suknu predsjedavajuće države, ali bez ikakvih oznaka. Srbi su, naime, inzistirali da je to civilna misija, nikako vojna. Imali su status civilnog službenika, a bili su uglavnom diplomati i vojnici. Zapravo, uglavnom vojni obavještajci. Kako se sjeća jedan od članova prve misije francuski ambasador Jean-Marie Chen u, vojnika je bilo mnogo više (La derniere guerre balkanique, str. 90). Šef misije bio je di plomat, u pravilu ambasador iz trenutačno predsjedavajuće države EZ-a, a pomagao mu je »politički komitet« sastavljen od šefova nacionalnih timova. Dalde, EZ u malom. Najznačajnija je, procjenjuje Chenu, bila »radna ćelija«, u nadležnosti koje su bile veze s vlastima, organizacija istraga na terenu te sistematizacija i korištenje njihovih rezultata. »Radna ćelija« odlučivala je kamo poslati promatrače. Bilo je to mjesto s najvećom koncentracijom informacija. Britanci su čvrsto dd.ali radnu ćeliju, primijetit će J.-M. Chenu (str. 95).
U srpnju i kolovozu JNA ulazi u sve otvorenij i rat protiv Hrvatske: u istočnoj Slavoniji i Baranji, u zapadnoj Slavoniji, na Kordunu, Banovini, Lici, u Dalmatinskoj zagori. U prvim operacijama napadaju manja mjesta i sela po vrlo jednostavnom obrascu: paravojne jedinice lokalnih Srba, koje je prethodno naoružala JNA, isprovociraju sukob s hrvatskom policijom, potom se uključuje JNA i postavlja između njih, protjeruje hrvatsku policiju, a srpskim paravojnim jedinicama ostavlja slobodan prostor za djelovanje. Zatim one protjeruju s toga područja Hrvate, ali i ostalo nesrpsko stanovništvo: Mađare, Čehe, Slovake, Rusine. U pozadini teritorija, koji JNA »čuva« od hrvatske policije, paravojske lokalnih Srba, često potpomognute paravojnim jedinicama poslanim iz Srbije, čine pokolje u hrvatskim enklavama, nakon čega nerijetko cijela sela sravnjuju sa zemljom. Pazeći dobro da unište baš svaku katoličku crkvu na osvojenom i etnički očišćenom području, odnosno da izbrišu svako sjećanje da je tu ikada živio netko drugi. Za to vrijeme europski promatrači iz Hotela »I« u Zagrebu promatraju, sukladno mandatu, poštivanje prekida vatre u Sloveniji i povlačenje JNA - vrlo daleko od opasnih zona. I čekaju da im se mandat proširi. U Hrvatskoj ih posprdno zovu sladoledarima koji izlaze samo za sunčana vremena. Što zbog bijelih uniformi, što zbog prirode posla koji obavljaju - na onoj javno vidljivoj razini. Ipak, ne može se reći da i tada nisu znali što se događa u opasnim zonama. Barem oni kojih države imaju razvijeniju obavještajnu djelatnost. Tako se J.-M. Chenu prisjeća da je jedan Francuz, »koji je imao veze na terenu«, opisao krajem srpnja što se zbiva u pet općina istočne Slavonije: »U srpskim selima nadzor su preuzeli civili i vojnici pristigli iz Srbije i Vojvodine, oni proširuju svoju kontrolu i na hrvatska naselja ... Iz Vojvodine su također stigli i plaćeni ubojice, koji nemaju nikakve veze s lokalnim Srbima (20 posto stanovništva), a koji se pridružuju nasilju nad Hrvatima (60 posto stanovništva). Svaki pokušaj Hrvatske vojske da oslobodi sela povlači za sobom intervenciju JNA koja, opremljena teškim oružjem, prisiljava gardiste da se povuku. Minobacački napadi bez upozorenja na hrvatska sela vrlo su smrtonosni. Oduzimaju poljoprivredne strojeve i odvoze ih u Vojvodinu« (kraj kuziva). Upitan za razloge tome nasilju, naš je sunarodnjak odgovorio bez oklijevanja: »osvajanje teritorija« (La derniere guerre ballcanique, str. 94).
Dakle, oni koju su trebali znati - znali su, bez sumnje! Francuski je obavještajac vrlo precizno i točno definirao cilj rata: osvajanje teritorija. Ipak, Europska zajednica, osobito države poput Francuske ili Velike Britanije, nisu nikada htjele javno izreći tu jednostavnu formulaciju: cilj je osvajanje teritorija. Jer, kada se govori o osvajanju teritorija, stvari su jasne, razotkriva se napadač i napadnuti. I to nameće barem moralnu obvezu da se pomogne napadnutom kako bi se obranio od napadača. EZ za takvo što nije bila spremna. Ne samo što nije imala mehanizme za djelovanje u takvim situacijama, jer se oni mogu stvoriti, bitnije je što je bila politički podijeljena: Njemačka je podržavala osamostaljenje Hrvatske i Slovenije te njihovo me~unarodno priznanje u republičkim granicama, argumentirajući to da bi priznanje obeshrabrilo Srbiju i JNA u daljnjim osvajanjima. Argument je vrlo logičan ako se prihvati »osvajanje teritorija« kao suštinski cilj rata. I pogađao je bit. Rekonstrukcija Miloševićeva vođenja rata protiv Hrvatske, kojoj izuzetno dragocjen prilog daju dnevničke bilješke njegova bliskog suradnika Borisava Jovića, pokazuje da su jedino najava međunarodnog priznanja Hrvatske i izolacija Srbije kao nekooperativne strane mogle navesti Miloševića na ustupke.
Ustupci su, doduše, bili proračunato minimalni. Prihvatio bi u posljednji trenutak tek ono što je bilo nužno za ostanak u igri i kada je god to bilo moguće, prenio bi odgovornost za provedbu na nekoga drugog. A to je značilo - ne provesti! To je postao obrazac Miloševićeva ponašanja. Tako je bilo i u slučaju davanja suglasnosti za promatračku misiju EZ-a u Hrvatskoj. Na nju je pristao tek krajem kolovoza, nakon što je procijenio da bi EZ mogla priznati Hrvatsku. Pritom je nekoliko dana držao u neizvjesnosti posebnog izaslanika EZ-a, ambasadora Henryja Wynaendsa i predsjedavajućega Ministarskog vijeća Hansa van den Broeka, koji mu je došao pomoći u uvjeravanju. Nakon što je pristao, provedbu odluke prenio je na JNA, koja nikada nije pustila promatrače u zonu svojih operacija. A sa samo jednim praznim »da« Milošević je osujetio priznanje Hrvatske i dobio status kooperativne strane. Međunarodnom priznanju Hrvatske prije konačnog rješenja protivile su se osobito Francuska i Velika Britanija. Argumentirajući to time da bi priznanje moglo izazvati Miloševića i Srbe te još dodatno ojačati sukobe. Teza je počivala na interpretacijama da je rat dio balkanske povijesti, gotovo način življenja, da su uzrok stoljetne mržnje i plemenske osvete, da nema racionalne strukture rata, racionalnog cilja, da nema napadnutog i napadača, da sjećanja na hrvatske zločine u Drugome svjetskom ratu i zabrinutost za budućnost pokreću tenkove JNA po Hrvatskoj. A kada je sve tako iracionalno, kada su svi djelomično u krivu i djelomično u pravu, pitanje je: kako racionalno intervenirati u taj rat? Prikazivanje rata iracionalnim zapravo je vrlo ugodna i pragmatična platforma za nedjelovanje, za puštanje stvari da se dogode. I išla je apsolutno u prilog Miloševiću. Teze o iracionalnom ratu, uzrokovanam stoljetnim mržnjama, najbolje demanti raj u dokumenti i svjedočanstva ljudi iz Miloševićeva ratnog štaba, uključujući i ona iznesena pred Međunarodnim kaznenim sudom u Haagu. Ali, priča o mrzećim balkanskim plemenima dovoljno je egzotična da, uz dobru marketinšku obradu, može i danas biti, bez osobitih propitivanja, prihvaćena kao objašnjenje rata i od zapadne javnosti i od zapadnih političara. Ne budi lošu savjest, a potiče osjećaj superiornosti.
Unatoč rome što im je mandat bio skroman, unaroč tome što nisu imali izravan pristup ratu, unatoč tome što su bili ograničeni različitim političkim pozicijama svojih država, proživljavajući barem posredno hrvatski rat u jesen 1991. - promatrači su krajem studenoga uputili očajnički izvještaj europskim vlastima (La derniere ... , str. 10 1): »Ratno djelovanje dviju strana je trenutačno toliko intenzivno da se nikakav prekid vatre ne može održati. Posljednji koji je potpisan 16. studenoga već ima 12 presedana ... Nadmoć JNA je tolika da će uskoro pasti Osijek, Zadar, Sisak i Karlovac. Savezna vojska vodi rat koji krši sva vojna i humanitarna pravila civiliziranog svijeta. Put pregovora i uvjeravanja, koji je izabrala Europa, propao je i njegov će nastavak okrnjiti njezinu sliku i njezinu vjerodostojnost. Naša je misija iscrpila sve mogućnosti djelovanja. Došao je trenutak da ministri odaberu:
- ili nastaviti, ali s uvjerenjem da smo potpuno neefikasni
- ili otići, no to bi bilo sramotno
- ili, ipak, poduprijeti misiju sredstvima vojne zaštite i uvjerljivosti koja bi mirovnom procesu dala šansu za uspjeh.«
Europski promatrači iz Hotela »I« nisu nikada dobili službeni odgovor iz Bruxellesa na ovo pismo. Misija je nastavljena i poslije proširena na BiH. Nikada više nije imala onoliko značenje kao u ljeto i jesen 1991. u Hrvatskoj. Upravljanje krizom preuzeli su drugi.
......................................
Iz knjige „Vježbe u laboratoriju Balkan“