Ivo LUČIĆ
Iseljavanje je stalno obilježje naših zajednica i samo se tijekom 20. stoljeća dogodilo nekoliko valova migracija iz BiH, koji su po snazi jedan drugoga prebacivali. Počeli su masovnim seljenjima u prekooceanske zemlje, čiji su rezultati predstavljali snažnu gospodarsku i socijalnu inekciju danas već pojmljivo zaostalim seljačkim domaćinstvima, te nepovratno nagrizli patrijarhalni temelj zajednice. Drugi svjetski rat je uveo transporte smrti i masovna stratišta, a slijedile su mu kolonizacije i opustošena sela. Mislilo se da je vrhunac dosegnut ukidanjem poljoprivrede u većinski poljoprivrednoj zemlji i njezinom industrijalizacijom, koja je jednostavno uništavala sela, umjesto da ih je pretvarala u suvremene tipove naselja.
Ali, došla je agresija na BiH, koja je demografski uskovitlala cijelu zemlju. Polovicu od 4.377.033 stanovnika protjerala je izvan domovine, te nadmašila sve ranije poznate patnje izbjeglica. I danas je trećina njezine djece rasuta po cijelom svijetu. Ako se koncentriramo na stanje poslije rata, kad su prestali otvoreni progoni i otkad izbjeglice barem retorički pozivaju da se vrate, stanje je opet krajnje uznemirujuće. Od predratnih 760.852 Hrvata u BiH, koliko ih je registrirano prema popisu iz 1991, odnosno od oko 820 tisuća katolika, koliko ih je naveo kardinal Vinko Puljić dodajući da su gotovo svi bili Hrvati, kraj rata je u BiH dočekalo, također prema kardinalu Puljiću, 446 tisuća Hrvata. To ne znači da ih je toliko sada u BiH, jer nije poznato koliko ih podigne sidro od niza desetaka tisuća koji se lome između odluke otići ili ostati. Među njima je svakako rizična skupina bosanskih Hrvata, kojima je suvremena hrvatska politika namijenila ulogu materijala kojim začipa geopolitičke rupe svojih katastrofalnih projekata. To dobro pokazuje jedan detalj: u Drvaru je 1995. bilo oko 13.000 preseljenih Hrvata, a danas ih je, prema medijima, manje od tisuću. Oko dvije tisuće njih je boljim ponudama privukla Hrvatska, te ih naselila na područja od državnog interesa kao što su Knin, Benkovac i druga. Daj Bože da im to bude najdalje što su otišli od kuće. Kad se uzmu u obzir takve situacije, procjenjuje se da u BiH živi oko 400.000 Hrvata. Zato se, unatoč konstitutivnosti koju čine, sve češće o njima govori kao o nacionalnoj manjini.
Dva razloga danas najviše potiču iseljavanje Hrvata iz BiH. Prvi, šokantni gubitak socijalnih prava i snižavanje kvalitete života s kojima su se suočili građani nakon što su izišli iz rata. Naime, rat ih je istrgnuo iz socio-ekonomskog sustava, koji im je osiguravao visoku razinu prava na besplatno i neograničeno obrazovanje, liječenje, sigurnu mirovinu i druga. Rat su mnogi doživjeli kao ružan san, nakon kojega će se vratiti u staro stanje. Međutim, izgubili su mnoga prava, liječenje i školovanje, primanja su mala, nezaposlenih je mnogo, mnoge firme su propale ili su namjerno dovedene na rub da budu lak plijen političarima ili njihovim sponzorima, profitabilne firme sišu pojedine stranke ili grupe; uništena je kulturna infrastruktura, a korupcija, nemoral i kič su zavladali javnim životom i medijima. Nema izgleda da bi uskoro moglo biti bolje. Ljudi u BiH svakodnevno prate inozemne medije, u kojima vide da je socijalni i ljudski položaj tamošnjih građana mnogo bolji i kod niza njih to ranije ili kasnije potakne odluku da unatoč svemu, zbog svoje djece, potraže mjesto dostojnije života.
Primjer je skupina od 20 obitelji iz Šuice koja se, kako su mediji pisali 2002, spremala na iseljavanje u Švedsku. Šuica, između Duvanjskog i Kupreškog polja, sa svih strana okružena hrvatskim stanovništvom, nije izložena nacionalnim i političkim pritiscima za iseljavanje. Mladen M., tada četrdesetogodišnjak, živio je u velikoj kući uz magistralu koju mu je izgradio otac gastarbajter. U njoj je neko vrijeme imao trgovinu koja nije dobro krenula, potom je mislio otvoriti farmu krava ali na kredit su dugo čekali i osjeća da su za nj trebali nekoga potplatiti. Radio je na crpki za plaću od 500 maraka:
"Ne znam bi li normalan, obiteljski čovjek bez potrebe otišao i iz svoga sela, a kamoli negdje daleko ( ... ). Ali, četrdeset mi je godina, volim raditi, bio sam četiri godine u ratu, pa sam poslije nešto radio, a nemam ni radni staž, ni zdravstveno osiguranje. Plaću potrošim samo na to da sina dvaput odvedem u Split na liječnički pregled. Gdje su sve ostale potrebe peteročlane obitelji? Djeca mi dobro uče, no kakva je njihova budućnost, kako ću ih školovati? I kako ću dočekati starost bez mirovine, osiguranja, bez ušteđevine?" Doista, tko bi ovom zabrinutom i odgovornom čovjeku mogao išta suvislo prigovoriti?
Drugi razlog je sustavno omražavanje Bosne i Hercegovine iz određenih političkih krugova, medija pa i od crkvenih službenika. O njoj se govori kao ružnom, mračnom i nepopravljivom mjestu koje nije i ne može biti nešto naše, a za one koji je prihvaćaju kaže se da su prodani, sluge nekog neprijatelja, čudni ljudi koje (ne) treba žaliti. Pravi je paradoks da je takva slika napravljena od zemlje koja po svojim prirodnim vrijednostima predstavlja nešto posebno. Kad bi se dosljedno evaluirale prirodne i kulturne vrijednosti Bosne i Hercegovine, i na temelju njih izgradio prikladan razvojni program, BiH po privlačnosti ne bi mnogo zaostajala za najpoznatijim dijelovima jadranske razglednice.
Ali, ljudi, kakve veze ima činjenica da smo negdje rođeni s političkim prilikama? Smisao tog zločinačkog poslanja, koje čovjeka nerijetko dovede da zausti kletvu, jest ubiti pravo čovjeka na njegov zavičaj, pravo na njegovo egzistencijalno ishodište. Imati čovjeka koji mrzi svoj zavičaj, smatraju, dobar je materijal za političke manipulacije. Međutim, kroz cijelu poznatu povijest odnos prema prostoru rođenja i vlastitom obitavalištu bio je predmet posebnog uvažavanja. Osim posljednjih pola stoljeća. Znanost za to ima niz objašnjenja, primjerice čovjek apstraktne sadržaje pamti njihovim uprostoravanjem, pa je značajan dio njegove memorije obilježen krajolikom u kojemu se čovjek formirao. Pri tome, čovjek zemlju doživljava kroz ono što mu oko može dosegnuti. O vezanosti čovjeka za mjesto rođenja govori antropologiji poznat pojam humi positio. On označava položaj žene kod ritualiziranog rađanja, pri kojemu dijete izravno polegne na zemlju. U pozadini je staro vjerovanje da sva plodnost, pa i žene, dolazi od zemlje, pri čemu je središnje božanstvo Majka Zemlja. I danas u mnogim kulturama žena leži na tlu kad rađa. Pripadnici starih religija, kristijanizirajući se, prenosili su svoja očekivanja s Majke Zemlje na Bogorodicu Mariju, koja je danas među Hrvatima najsnažnije katoličko "božanstvo". Od oko 7.500 svetih mjesta unutar hrvatskog katoličkog kruga (Hrvatska, BiH, Boka i Vojvodina) posvećenih ukupno tristotridesetpetorici (335) različitih svetaca, Bogorodici Mariji pripada čak 1.163 (Badurina 2003)!
Nakon moderne industrijske znanosti, kojoj je cilj bio ovladati prirodom i pokoriti je, suvremena (postmoderna) znanost snažno reafirmira važnost prirode i prostora za humanistički razvitak i kvalitetu života čovjeka. U šarolikom nizu mješavina pristupa i metoda, eklekticizma i interdisciplinarnih pobuda, po vremenu pojave ističe se pojam topofilije (doslovce, ljubav prema mjestu), koji je 1974. teorijski koncipirao kinesko-američki geograf Yi-Fu Tuan, akoji istražuje važnost intimnog odnosa čovjeka i prostora. Za naše prilike važno je uputiti na model identerra, koncepcijsko-metodološki okvir za proučavanje teritorijalnog identiteta kao pitanja lokalnog i regionalnog razvoja, koji je razvio hrvatski geograf Zoran Roca, s karijerom portugalskog i EU-znanstvenika. Nastalo je mnogo radova koji važnost toga odnosa dokazuje ekonomskim, medicinskim i raznim dugim istraživanjima.
Ova pitanja su svjetlosnim godinama daleko, ne samo od političke retorike, nego, nažalost, i od interesa znanstvenih krugova u BiH. O iseljavanju Hrvata iz Bosne i Hercegovine uglavnom brine Crkva, neke zavičajne udruge ili je to privatno pitanje nesretnika. I kad ono postane predmet političkog zanimanja, ne donosi nikakve pozitivne rezultate. Početkom 2010. iseljavanje se nametnulo kao jedno od političkih pitanja unutar hrvatskih krugova u BiH, pa se u manjoj mjeri prelilo i u javnost Hrvatske. Povod je bio najava donošenja zakona u Hrvatskom saboru koji bi uklonio dvojno prebivalište, a što je povlačilo gubitke raznih povlastica i davanja koja su u Hrvatskoj ostvarivali Hrvati iz BiH. To suneke političke stranke iskoristile da se predstave zaštitnicima, stvarajući atmosferu kako Hrvatska okreće glavu od bh. Hrvata. Koliko se ta politička strategija jeftino i kratkoročno instrumentalizira, pokazao je slučaj potpredsjednika HDZ-a BiH i zamjenika predsjednika Predstavničkog doma parlamenta FBiH Nike Lozančića, protiv kojega je sud u Hrvatskoj podigao optužnicu da godinama nezakonito prima hrvatsku vojnu invalidsku mirovinu. On je u tili čas okrenuo ploču, mršaknuo Hrvatsku i bez imalo "sinovske" zahvalnosti odbrusio da mu se obraća samo preko službenih tijela Bosne i Hercegovine. Vidite kako Bosna i Hercegovina valja!
Iako bi ova tema zapravo u dobroj mjeri trebala govoriti o povratku, po gornjem je jasno da od toga nema ništa. Podjele na ekonomske i političke uzroke znaju biti neoprezne, jer jedan oblik može biti u funkciji drugoga, ali ovdje se politički razlozi ne daju minorizirati, osobito na područjima pod Dodikovom vlašću. Međutim, hrvatski političari samo vide probleme ondje gdje većinu imaju Bošnjaci. No možda na taj način izražavaju strah što je BiH mjesto useljavanja, uglavnom Bošnjacima sa Sandžaka. Pri tome im ne smeta što su najpoznatija hrvatska useljenička kategorija kriminalci iz Hrvatske.
Sve u svemu, iseljavanje i povratak su vanjska manifestacija djelovanja trenutnog političkog sustava i ne mogu se riješiti bez korjenitih promjena. Nije ovdje da elaboriramo prijedloge, ali po našem mišljenju, stranački i izborni sustav je temelj korupcije i trebalo bi što je moguće više ignorirati izbore, te alternativno koristiti druge političke oblike: neposredne akcije izražavanja političke volje, centrirane oko konkretnih socijalnih i tematskih pitanja, naslanjati se na nekorumpirani dio znanosti, udruga ili vjerskih organizacija, graditi novi nezagađen politički prostor. Dobar primjer je peticija za referendum o Zakonu o radu, koju je nedavno u Hrvatskoj potpisalo 813 tisuća građana. Količina njihovih glasova veća je od glasova, koje su u prvom krugu dali Ivi Josipoviću zajedno s petoricom zadnjeplasiranih kandidata, ili više od trojice drugoplasiranih zajedno. A predsjednički izbori su najpopularniji u Hrvatskoj. Naučili su nas da mislimo kako ni sunce ne bi izlazilo kad ne bi bilo stranaka. To je sasvim pogrešno. Ništa loše se ne bi dogodilo. Naprotiv, sustav života prirodno teži nekom dobrom stanju, u kojemu će najbolje funkcionirati. Zapravo, tajna funkcioniranja svakog društva ne leži u politici i političkim strankama, nego u svakodnevnoj težnji ljudi da budu dobri susjedi i komšije, dobri vjernici ili dobri radnici. A ovakvoj politici smeta da budeš dobar građanin i dobar otac. Na nama je da razmislimo hoćemo li to riješiti tako da svi postanemo izbjeglice ili ima jeftinijih i lakših načina?