Pismo sinu


Mile STOJIĆ


Španjolski pjesnik Francisco de Quevedo (1580-1645), koji je, kako veli njegov prevoditelj Nikola Milićević, »okušao progone i tamnicu«, ispisao je potresne stranice o odnosu čovjeka i domovine. U čuvenom sonetu u spomen don Pedra Girona, vojvode od Osune, Quevedo ima i ovakve stihove: 

                                       

»Španjolska mu je smrt i zatvor dala, a on Španjolskoj sreću svih sudbina.« Komentirajući ove stihove, Jorge Luis Borges želi da se odupre tragizmu španjolskih strofa, i u tu svrhu, kao kontrapunkt navodi stihove drugog, ano­nimnog španjolskog pjesnika, u kojima se čovjek raduje što će mu sin ići u rat za domovinu. Borges, koji u jednom sonetu žali što sam nije imao sina, navodi Quevedove stihove u jednom melankoličnom razmatranju. Španjolski poet, naime, sanja o tome kako će mu sin poginuti za domovinu i kako će dočekati njegov sprovod s najvećim vojničkim počastima. Ova strašna mitološka projekcija završava stihovima: I svi će reći: imao je sina. A ja ću reći: moj sin.

Ovih sam se stihova s užasom sjećao za vrijeme slu­ženja vojne obveze, dok mi je politički komesar objaš­njavao kako je najveća stvar poginuti za domovinu. Na streljani, gdje su nas učili gađati na figurama ljudskog obličja i veličine, napravljenim od ljepenke, ja sam uvijek u mislima oživljavao te kartonske makete. Čim bi se oko primaklo nišanu, one bi oživljavale i ja sam vidio bespo­moćne ljude. »Ja neću da pucam u ljude!« rekao sam tad mom pretpostavljenom, a on je shvativiši moju muku resko odogovorio: »Budalo, to nisu ljudi, to je neprijateljska živa sila!«

Nisam pristajao na besmisao lenjinističkog militariz­ma, i u vojničkoj biblioteci, pored tomova Clausewitza, Cujkova i drugih filozofa rata, ja sam potajno ostavljao male knjižice Remarquea, Bertolta Brechta, Heinricha Bolla. Vlak je bio točan, kao putovanje u poljsku pustinju Stryj. Krležin domobran Jambrek kojem su ukrali cipele i novce, kome nisu dali dopust i »onako ranjenog i blatnog bacili su ga u prokletstvo, u krv, u smrt«.

Nikad nisam shvaćao smisao i uzvišenost ljubavi pre­ma domovini, jer teško je voljeti apstrakcije. Dok su nam stalno punili uši opasnošću od unutrašnjih i vanjskih ne­prijatelja svih boja, ja sam pisao duga ljubavna pisma H., koja je tad u stomaku nosila moju malu kćer. Sjećam se, tad mi je u nekoliko navrata pisao otac. Krupnim, drhta­vim rukopisom, s manjkom interpunkcije, ali ne i topline. Pisao je kako u svakom času moram biti ozbiljan i odgo­voran, jer »vojska je jebena stvar, ona ne pita već na­ređuje«. Znao sam da je vojničko iskustvo moga oca bilo drukčije, neke informbiroovske godine i on kao osamnaestogodišnjak, iz kraja koji je bio »reakcionaran«, u Subotici, na granici gdje su se susretala dva vuka. Znao sam njegove priče iz vojničkih dana, priče o ljudima koji su »omrknuli a ne osvanuli«. Nerado se sjećao vojske i ne­rado je govorio o njoj, a njegova bi rijetka razmatranja o militarizmu redovito završavala narodnim sentencijama tipa: sila Boga ne moli, kud vojska prolazi, tud trava ne niče i si. Jednom mi je u depresivnoj, alkoholnoj šutljivosti rekao: »Najjadniji je onaj čovjek koji u vojsci izgubi sina.« Milovan ozračjem jednog sretnog djetinjstva, ja tad nisam pridavao veliki značaj tim njegovim riječima.


Ponedjeljak je, 6. svibnja 1991. Zgranut slikama koje posredstvom malog ekrana stižu sa sunčane splitske rive, razmišljam o tim očevim pismima. Raspaljen ludilom koje se sustavno fabricira iz moćnih beogradskih i zagrebačkih političkih kabineta, čovjek s brkovima, čovjek u plavoj radničkoj uniformi nasrnuo je na vojnika. Njih dvojica ili trojica nasrnuli su na mladića čije se lice tek naziralo kroz kacigu od pleksiglasa. Kroz umjetno staklo nazirao se tek mladićev strah, dok su mu se oko vrata svijale podivljale ruke. Mladić se nije smio braniti, jer je takva bila naredba. Oni koji su imali fiks-ideju da od tog mladića brane domovinu i on, koji je izvršavao svoje »pravo i obavezu« (tako je, barem, pisalo upravilu službe) da brani istu, našli su se u zagrljaju smrti. Sjetio sam se, velim, očevih pisama kad sam vidio da se tijelo ovog mladog obveznika svija u smrtnom grču, tijelo u čijem se grubom vojničkom kaputu nalazio tek novčanik sa samo stotinu dinara i slikom da­leke drage u plastičnom prozorčiću. I kalendar s mnogo prekriženih datuma i malo neprekriženih, kalendar u ko­jem je jedan skori datum bio zaokružen crvenom bojom. I oznaka »SITNO« ispisana velikim štampanim slovima po­red zaokruženog datuma na džepnom kalendariću. Zbu­njeno lice dječaka i njegov usahli vrat u gvozdenim kliještima fanatičnog zagrljaja. Onaj koji je davio gledao je u vojniku njegova usaljenog beogradskog komandanta, ne imajući milosti za dane dječakove robije u mediteranskom gradu, prepunom šarenih bluza i djevojačkih marama što lepršaju na vjetru. Gledajući kako se u ovoj zemlji ljudi polako pretapaju u pakao apstraktnih pojmova (nacije, vjere, vojske), ja sam se zbog toga prizora pobojao da ćemo svi otići dodavola. Čovjek je otac svakom bespomoćnom djetetu, veli židovska poslovica. Shvatio sam smisao onoga što moj otac nikad nije mogao doreći, osjetio sam što znači u vojsku poslati sina. I u tišini noćne sobe ja sam dovršio pismo sinu vojniku, ono koje je započeo moj otac, ono što krije svu ljubav začeća i paperjastog treperenja i istodob­no svu stravu života na ovim jebenim prostorima. Tom mladom vojniku ja nisam pisao ode kao anonimni špa­njolski pjesnik, niti sam nalazio utjehu u činjenici da će on poginuti za domovinu. Napisao sam:


Dragi sine! Oprosti mi što sam te rodio u ovoj od svakog razuma udaljenoj zemlji. Sam čin tvoga rođenja, tek sad vidim, bio je uranjanje u mržnju, bijedu i svako­vrsni jad. Teško je biti čovjek u ovim mračnim gudurama, jer ljudska duša, poput biljke, živi od malo svjetlosti. Ova zemlja pogoduje tek otrovnim cvjetovima, za njih je ona plodno tlo.

Ruka što se svila oko tvoga vrata ruka je onog našeg divljeg slavenskog pretka, dinarosaura. To je ona ista ruka što je klala starosjedioce i tako zaposjela tuđu zemlju. Ta ruka divljaka neće se smiriti dok ne udavi, zakolje. Već tisuću godina ona se nanovo javlja u svakome našem naraštaju. Srpska, hrvatska, muslimanska ruka. Ova ti je zemlja smrt i užas dala, a ti njojzi sreću svih sudbina«.

svibanj 1991.


Travanj 2013.