Piše: Višnja STAREŠINA
To je pravi laboratorij za ono što se može dogoditi drugdje u Europi. Tako je ledeno hladno, ali i okrutno točno, sredinom rujna 1991. šef francuske diplomacije Roland Dumas definirao ono što su obazriviji europski diplomati nazivali - jugoslavenska kriza. Tehnicistički hladan pojam »laboratorij«, osobito okrutan znade li se da vježbe provodi na ljudima, odnosio se u to vrijeme ponajprije na Hrvatsku. Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija (SFRJ), bivše komunističko, višenacionalno mezimče Zapada, postojala je stabilno još samo na East Riveru. Kao stolica u UN-u. Projekt srvaranja velike Srbije, čiju je ideološku platformu uobličila Srpska akademija nauka i umemosri (SANU) 1), a kao svoj politički program usvojio srpski voda u ekspanziji Slobodan Milošević2, ulazio je u svoju osvajačku, ratnu fazu. JNA - vojska raspadajuće SFRJ, u čijem su zapovjednom kadru Srbi ostvarili potpunu dominaciju, zajedno sa srpskim paravojnim snagama koje je prethodno naoružala po Miloševićevim instrukcijama - već je tada vrlo otvoreno ratovala u Hrvatskoj za nove granice. Planski i racionalno. Sustavno su napadali gradove i sela u istočnoj Slavoniji, najsurovije Vukovar. Sustavno su protjerivali nesrpsko stanovništvo. Tada još anonimni pukovnik JNA, Ratko Mladić već je pokazao prvi primjer zločina etničkog čišćenja na hrvatskom selu Kijevu u Dalmatinskoj zagori. Taj je rujan bio najkritičniji za opstanak Hrvatske: JNA i srpske paravojne jedinice su napredovale, Hrvatska je tek suočena s napadom stvarala vojsku, diplomatsko je priznanje odgađano. I možda je sretna okolnost što u tome kaosu nitko nije osobito analizirao značenje riječi francuskog šefa diplomacije: da je sve to zanimljiv laboratorij! Dio vježbi za novi svjetski poredak.
1) Memorandum SANU objavljen je u rujnu 1986. godine u beogradskom dnevniku Večernje novosti. Akademici konstatiraju kako je srpski narod najugroženiji u svojoj povijesti i na tezi o ugroženosti postavljaju cilj okupljanja svih Srba u jednoj državi
2) Milošević je u to vrijeme formalno bio predsjednik Srbije, ali otkako je 1986. godine preuzeo kontrolu nad Savezom komunista Srbije, njegova je stvarna politička moć uvijek uvelike nadilazila formalne ovlasti koje mu je davala bilo koja kasnija politička funkcija.
Laboratorij se potom, u još krvavijem obliku, preselio u BiH. I na kraju se vratio Srbiji, na Kosovu, mjestu s kojega je Milošević krenuo u svoj osvajački pohod. Ovlaš je okrznuo i Makedoniju. Iz perspektive zamoraca bile su to vrlo krvave vježbe. No, u kojem su to laboratoriju važni interesi zamoraca? Njihova je pogreška ako u bilo kojem trenutku povjeruju da su oni ti koji su bitni. Mnogi političari s prostora laboratorija pali su u tu zamku.
Govoreći o balkanskom laboratoriju za buduće događaje, Roland Dumas samo je javno progovorio ono o čemu su iza zatvorenih vrata već nekoliko godina razgovarale diplomacije i sigurnosne službe ozbiljnijih država kada bi se povela riječ o tadašnjoj Jugoslaviji i njezinoj budućnosti. Ona, nai me, nije imala budućnost. Ali to, naravno, nitko nije javno izgovarao. Čekali su da se dogodi, praveći se da ne znaju. Istodobno se iza diplomatskih i sigurnosnih kulisa država, koje su imale ambiciju utjecati na političku arhitekturu europskog kontinenta, već uvelike licitiralo i procjenjivalo: koliko će rat trajati, koliko će država iz Jugoslavije nastati, koje će od postojećih republika opstati i u kojim granicama? I, dakako, kako se uključiti u kreiranje raspleta? I kako pouke iz raspada Jugoslavije iskoristiti kao model za druge države istočne i srednje Europe, gdje je pred slomom bio komunizam kao ideologija koja je držala zajedno višenacionalne države? Prije svega, kako dekomponirati SSSR bez ozbiljnijih sigurnosnih posljedica za ostatak svijeta?
Kad američka i francuska diplomacija razgovaraju o tajnama, znači da to više i nisu osobite tajne. Međusobno je nepovjerenje tradicionalno toliko visoko. Godinu dana prije no što je Dumas najavio zanimljiv laboratorij, u Washingtonu su posebni savjetnik francuskoga predsjednika Francoisa Mitterranda, Jacques Attali, pomoćnik američkoga državnog tajnika i bivši američki ambasador u Beogradu, Lawrence Eagelberger, razmjenjivali procjene o raspadu Jugoslavije. »Vidim kako se Jugoslavija raspada u pet neovisnih entiteta u potpunom neredu«, prognozirao je Attali (Verbatim III., Fayard, 1995., str. 597). Godinu dana poslije, tijekom cijeloga rata u Hrvatskoj Mitterrand i Dumas su gorljivo, do posljednjeg daha, javno branili legalitet i legitimitet nestale SFRJ, odgađajući priznanje Hrvatske i Slovenije. Prema Attaliju, Eagelberger nije proruslovio procjeni o raspadu. Uostalom, i CIA je to predvidjela u svome izvješću. Unatoč tome, administracija Georga Busha starijeg podržavala je verbalno cjelovitost Jugoslavije i odbijala priznati nove države, čak i kada je francuska diplomacija na to pristala. Prema Attalij u, Eagelberger je u tome razgovoru proširio opasnost raspada i na države izvan Europe: na Quebec i Kanadu, te iskazao zabrinutost za SSSR. Poruka je proslijeđena diskretno: da, Jugoslavija se raspada, ali ona nije prioritetni američki interes - ona je u Europi.
Još izravnije, jugoslavenski je rasplet ostavio Europi Eagelbergerov šef, američki državni tajnik James Baker, u samo predvečerje rata. Svrativši u Beograd s ministarskog sastanka KESS-a, proslijedio je poruke kojih se ni Pitija ne bi postidjela. Poručio je da SAD podržava integritet SFRJ i ne podržava jednostrane akte. Time je dao do znanja Hrvatskoj i Sloveniji da SAD neće poduprijeti njihove odluke za osamostaljenje. Moglo se to shvatiti kao zeleno svjetlo Miloševiću i Srbiji za osvajanje hrvatskog teritorija. Jer sa slovenskim je vodstvom prethodno dogovorio izlaz iz Jugoslavije. I Milošević je to upravo tako shvatio. Baker je poručio i to da SAD podržava postojeće republičke granice i neće priznati njihovu promjenu silom, osim ako se same republike o tome dogovore. Bila je to maglovita nada za Hrvatsku i njezina predsjednika Franju Tuđmana da ni srpska osvajanja neće biti priznata. I blago upozorenje Miloševiću da bi možda mogao imati problema s priznavanjem ratnih rezultata. Naime, nakon srpske ratne pobjede, koja je prema svim zapadnim procjenama bila očekivana, Hrvatska je mogla biti prisiljena na kapitulanski dogovor. Ili je mogla biti instalirana vlast koja je bila spremna na takav dogovor. Istodobno, Baker je zatražio od Europljana da ne priznaju republike koje su proglasile samostalnost, znači Hrvatsku i Sloveniju. To je značilo oduzeti Hrvatskoj mogućnost legalnoga diplomatskog manevra, diplomatske borbe za povrat teritorija. A za europske države, koje su se u aktualnom ratu na kraju 20. stoljeća još uvijek opredjeljivale na temelju savezništava iz Prvoga svjetskog rata, poslao je signal da je američka politika na strani Srbije. Odnosno Velike Srbije. Uza sve to, poručio je tada već potpuno obezvalšćenom premijeru fantomske SFRJ Anti Markoviću: »Vi očajnički trebate proces. I uskoro ćete ga dobiti. U protivnom, republike će nastaviti poduzimati akcije koje ih guraju još dublje.« Qames Baker, The Politics ofDiplomacy, 482)
Proces je još na ministarskom sastanku KESS-a dogovorno prepustio Europljanima, među kojima je kontroverznim porukama još produbio podjele. Ostavio im je mission impossible. Test na kojem će Europa, blokirana svojim načinom odlučivanja, podijeljenim nacionalnim interesima i nedostatkom vodstva, pokazati nemoć rješavanja sigurnosnih problema u vlastitu susjedstvu. I to baš u doba kada je Europska zajednica pod francusko-njemačkim vodstvom prerastala u Europsku uniju, ambiciozno zamišljenu kao političku zajednicu koja će imati zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku. Pobornice integriranije Europe nastoj ale su otkloniti nedostatak koji je još petnaestak godina ranije, u eri jakog SSSR-a i hladnog rata, tako lucidno dijagnosticirao kineski premijer Zhou EnIai. »On nije mogao razumjeti zašto Europa toliko odbija transformirati svoju ekonomsku snagu u vojnu moć i zašto bi kontinent koji je u stanju obraniti se, inzistirao na oslanjanju dalekog saveznika«, zapisao je nakon razmjene analiza s kineskim premijerom, majstor diplomacije i sigurnosne politike, tadašnji američki državni tajnik Henry Kissinger (Kissinger, Years of Upheaval, str. 56).
Bilo je to uistinu nepojmljivo sa stajališta država poput Kine ili SAD-a, država s jasnim vodstvom, kojemu je na prvome mjesru i iznad svega - nacionalna sigurnost. Dok su sve ostale vrijednosti njezini derivati. Europa, koja je tada podrazumijevala Zapadnu Europu, nasuprot istočnome komunističkom bloku izrastala je na drukčijoj ideologiji. Ona se osnivanjem Zajednice za ugljen i čelik, preteče EZ-a i EU-a, zaštitila od sebe same, odnosno od budućeg rata vlastitih članica. I tako zaštićena iznutra razvijala je ekonomsku snagu, državu blagostanja s visokim socijalnim i demokratskim standardima. Činilo se to kao vrlo lagodan i prosperitetan izbor.
Od opasnosti izvana, prije svega od SSSR-a i komunističkoga bloka, štitio ju je NATO, u kojem su dominantnu ulogu imale SAD. SAD su u Europi branile i nju i sebe od sovjetske opasnosti. I sve je bilo naizgled idealno dok je postojala sovjetska opasnost. Dok nije završio hladni rat. Doduše, Francuska, kao država s jakim osjećajem za nacionalnu sigurnost i nacionalni interes, prva je uočila da je Europa invalidna bez vlastite obrane i pokušavala ju je razviti kroz WEU. Ali, nije bila podržana i bila je blokirana. I čvršće unutarnje povezivanje EZ/EU, pa i početak rata u Hrvatskoj, Francuska je pokušala iskoristiti kao priliku za oživotvorenje ideje o zajedničkoj europskoj obrani. Apsolutno nesldona takvoj opciji bila je Velika Britanija, tradicionalna američka saveznica u Europi, koja je od svoga prildjučenja EZ-u često sumnjičena da je američki trojanski konj. I koja je u NATO-u vidjela jedinoga jamca europske sigurnosti.
SAD su također imale svoj plan za Europu nakon hladnog rata. Plan je bio - ostati. I postati gospodar europske sigurnosti u posthladnoratovskom razdoblju. Ili, kako je doktrinu u razmjeni analiza sa Jacquesom Attalijem još u ožujku 1990. godine sažeo tadašnji predsjednik američkog Vijeća za nacionalnu sigurnost Brent Scowcroft: »Treba pronaći politički okvir koji će opravdavati američku vojnu prisutnost u Europi bez neprijatelja« (Verbatirn 111., str. 441). Jer bez značajne vojne prisutnosti američka uloga u Europi nije uvjerljiva. Trebalo je pronaći i nova odredišta za razmještanje američkih vojnika iz tada već ujedinjene Njemačke, u kojoj više nije bilo razloga za njihovu dugoročnu masovnu prisutnost. Prema Scowcrofru, Amerikanci su željeli »pronaći forum na kojemu ćemo razgovarati s Europljanima kako bismo pridonijeli političkoj stabilnosti kontinenta. KESS može biti korišten u tehničkim domenama, poput zaštite okoliša, ali i SSSR je članica. Dakle, teško je razgovarati o sigurnosti demokracija. Bolje bi bilo da je to NATO, ali bilo bi opasno učiniti ga isključivo političkim organom, to bi oduzelo opravdanje za prisutnost naših trupa u Njemačkoj. Možemo također razmišljati o proširenju NATO-a na države istočne Europe, ali opasno bi bilo izolirati SSSR« (Verbatim 111., str. 441).
Tumačiti ratove na području bivše Jugoslavije, a ne uzeti u obzir američke ciljeve, koje je tako koncizno iznio Scowcroft, te europske i balkanske interese najjačih država EU - znači propustiti bitno. Znači ne razumjeti ono što je u osnovi usmjeravalo i ratni i mirovni proces. U tu su zamku tumači rata često padali, pretpostavljajući da je zaustavljanje rata i ljudskih stradanja bio neprijeporni i zajednički cilj onoga što se obično naziva - međunarodna zajednica. A ako je negdje i primjećivana pristranost, tumačilo se to povijesnim ljubavima ili poslovnim vezama. Tako je, primjerice, američka politika ravnodušnosti prema ratu u Hrvatskoj, koja je izrazito išla u korist velikosrpskim osvajanjima i Miloševiću dala carte blanche za rat, u lokalnim analizama često pripisivana osobnim i poslovnim vezama Lawrencea Eagelbergera i Brenta Scowcrofta sa Srbijom. Veze su, doduše, postojale. No, koliko su bile presudne? Strategija američkog o(p)stanka u Europi ipak nije u bitnome ovisila o tome hoće li ili neće Eagelberger ne;što zaraditi na plasmanu na američko tržište »juga«, srpskog automobila za niže klase. Presudnije je bilo to što su SAD-u u to doba u bivšoj Jugoslaviji manje odgovarali mir i stabilnost, a više rat i nestabilnost. Dovoljno duboki da Europa ne može njima ovladati.
Bivša Jugoslavija bila je idealan poligon. Država sa šest republika, dvije autonomne pokrajine, pet naroda i jednom brojnom nacionalnom manjinom (kosovski Albanci), koja je težila statusu naroda i osamostaljenju, bila je predodređena za raspad čim nestane ideološka, komunistička poveznica. K tome, u svakoj republici, osim Slovenije, postojale su značajne etničke zajednice drugih naroda, a BiH je čak bila definirana kao država triju ravnopravnih naroda - Muslimana, Srba i Hrvata. Dakle, raspad nije mogao biti jednostavan i bez tenzija. U galopirajućem političkom usponu bila je agresivna doktrina stvaranja Velike Srbije prema načelu: gdje je god i jedan srpski grob, tu je Srbija! Projekt-menadžer Slobodan Milošević ovladao je već i najvećim dijelom JNA, zajedničke savezne vojske. Dakle, rat je bio zajamčen.
Uz to, poligon je imao još jednu veliku prednost - dok se zadrži na tlu Hrvatske i BiH, nije postojala opasnost prerastanja rata u širi regionalni sukob. Trebalo je samo rat držati dalje od Kosova, gdje se u sukob mogla uključiti Albanija. I osobito Makedoniju, koja je u sukob mogla uvući Albaniju i Bugarsku, tada još uvijek vrlo blisku SSSR-u, ali biti i ozbiljna kušnja za dvije članice NATO-a, Grčku i Tursku. Kosovo, kojim je Milošević već ovladao i držao ga pod nadzorom represijom nad kosovskim Albancima, bilo je jednostavno održati izvan sukoba: ne dirati ga i prepustiti Miloševiću. I za Makedoniju su SAD u ranoj fazi rata pronašle rješenje. Čim su počele sitne oružane čarke uz makedonsku granicu, u Makedoniju je krajem 1992. godine upućena preventivna UN-ova misija za nadzor granice, u kojoj je bilo i tristotinjak američkih vojnika. Bili su to jedini američki vojnici pod UN-ovim mandatom u bivšoj Jugoslaviji. I dovoljno jasan signal i Miloševiću i kosovskim Albancima da ne bi bilo pametno otvoriti ratište u Makedoniji.
Laboratorij je bio spreman i ograđen. Vježbe su mogle početi. U sljedećih desetak godina u tome se laboratoriju, pod uvjerljivo američkom upravom, EU pokazala nedoraslom ozbiljnijem sigurnosnom izazovu na vlastitu kontinentu. Na američku inicijativu postupno su oduzimani sigurnosni prerogativi Vijeću sigurnosti i prenošeni na NATO. Poslije toga mnogo su brže preneseni s NATO-a na SAD i ad hoc-saveznice za pojedine operacije u intervencijama u Afganistanu i Iraku. Rusija je od onemoćaloga protivnika pretvorena u američkoga saveznika iz sjene. Uvježbavana je upotreba ljudskih prava i međunarodne pravde u kriznom, ratnom i poslijeratnom menadžmentu.
Laboratorij je nadrastao prvotna predviđanja bivšega šefa francuske diplomacije - da bude primjer za ono što bi se moglo dogoditi drugdje u Europi. U njemu su stvoreni okviri za nov svjetski sigurnosni poredak - za američki unilateralizam. Pa i u Europi, i to uz europsku pomoć. Ili, zahvaljujući europskoj nemoći. Slobodan Milošević bio je idealan američki sparing partner od početka do kraja puta. Regionalni osvajač blokirao je EZ/EU još 1991. i pogravao se njome tijekom rata u Hrvatskoj. I dao je uvjerljiv povod NATO-ovoj, ali eminentno američkoj vojnoj intervenciji na Srbiju 1999. godine. Povod je bio - zaštita ljudskih prava na Kosovu.
Promjene su bile suštinske. Najbolje ih ilustrira opet Milošević, odnosno njegov različiti odnos prema mirovnim posrednicima na početku i pri kraju laboratorijskih vježbi. Krajem kolovoza 1991. Milošević je podcjenjivački izbjegavao posebnog izaslanika EZ-a Henryja Wynaendsa, koji ga je došao nježnim riječima nagovarati da pristane tek na slanje civilnih međunarodnih promatrača u Hrvatsku. Jer i za slanje promatrača u Hrvatsku trebala je suglasnost srpskoga predsjednika. A on je upravo ratovao u Hrvatskoj, nisu mu trebali promatrači, pa je držao posebnog izaslanika EZ-a na čekanj u, poigravaj ući se podrugljivo s njime. »U srpskom Predsjedništvu su mi odgovorili da je predsjednik otišao na vikend na selo i da nitko ne zna gdje je i kada će se vratiti«, sjeća se Wynaends (L 'Engrenage, str. 75). U pomoć ambasadoru i u potragu za predsjednikom pristigao je i tadašnji nizozemski ministar i predsjedavajući Ministarskog vijeća EZ-a Hans van den Broek. Ali, predsjednik je i dalje bio na ladanju i nisu mu mogli ući u trag. Kada se vratio, uzeo je tek papir na proučavanje.
U listopadu 1998. Milošević je bio dostupan i u svojem uredu u Bijelom dvoru vodio posve drukčije razgovore s američkim generalom Wesleyem Clarkom, tadašnjim zapovjednikom NATO-a za Europu. Američki mu je general nabrojio sve srpske vojne i policijske jedinice koje mora povući s Kosova. A potom ga je zamolio da popričaju nasamo, dok su ih tadašnji glavni tajnik NATO-a Javier Solana i njemački general Klaus Naumann, manje uvjerljivi sudionici iste NATO-ove misije, čekali u susjednoj prostoriji. »Stajali smo licem u lice«, bilježi u memoarima general Clark (W. Clark, Wagging Modern War, str. 148). »Gospodine predsjedniče, vi ćete morati povući sav višak svojih snaga i prestanimo se poigravati s time. Ako ih ne povučete, Washington će mi reći da vas bombardiram i ja ću vas jako bombardirati. Budite realni, gospodine predsjedniče, vi ne želite biti bombardirani. Onda recite svojim generalima da budu kooperativni i da pronađu način izvlačenja viška snaga s Kosova.« Američki mu je general ponudio da bez borbe preda Kosovo - koje je formalno bilo dio Srbije, koje je u srpskoj mitologiji kolijevka srpstva, a u Miloševićevoj biografiji mjesto s kojega je počeo osvajački pohod stvaranja Velike Srbije. I, Milošević je pažljivo slušao, bila je to vrlo ozbiljna ponuda. Ni pola godine kasnije Clark je ostvario obećanje. Europa je statirala.
Iz knjige: "Vježbe u laboratoriju Balkan", str.15-24