Piše: Višnja STAREŠINA
Alija Izetbegović je krajem 1991. i početkom 1992. očajnički tražio plave kacige. Apelirao je više puta kod Cyrusa Vancea i Maracka Gouldinga, koji tome nisu bili skloni. Pisao je uzalud pisma glavnom tajniku UN-a u odlasku, Perezu de Cuellaru, i novome glavnom tajniku Boutrosu Ghaliju, koji stupa na dužnost početkom 1992. Izetbegović je imao izuzetne razloge za zabrinutost i strah. Milošević je završio posao u Hrvatskoj, UN-ova mirovna misija dolazila mu je čuvati osvojeno, te je u ostvarivanju projekta Velike Srbije na redu bila BiH. Bosanske Srbe prethodno je organizirao i naoružao, kao i hrvatske. JNA se nakon okončanja posla u Hrvatskoj povlačila u BiH s velikim dijelom teškog oružja koje je izvukla iz hrvatskih vojarni pod okriljem mirovne konferencije EZ-a. Rat je bio pred vratima. Pitanje je bilo samo kada i s kojim povodom.
Ako je rat u Hrvatskoj i bio iznenađenje za one koji baš nisu vjerni konzumenti analiza ozbiljnijih obavještajnih službi, dolazeći rat u BiH nije mogao iznenaditi. Svi koji su se bavili rješavanjem jugoslavenske krize to su znali ili imali razloga znati. Unatoč tome, Izetbegović dobiva odbijenicu za odbijenicom. U svojem prvom izvješću Vijeću sigurnosti o post jugoslavenskoj krizi novi glavni tajnik Ghali odbija poslati preventivnu mirovnu misiju u BiH, uz obrazloženje koje in retrospect izgleda kao cinično proročanstvo. »Što se tiče zahtjeva predsjednika BiH Izetbegovića, da se u Republici odmah razmjesti supstancijaIlna mirovna misija UN-a, koncept dokumenta od 11. prosinca već predviđa razmještanje UN-ovih vojnih promatrača u BiH. I ja sam također uvjeren da bi pitanje koje je pokrenuo predsjednik Izetbegović zasad trebalo biti tretirano u kontekstu sveobuhvatne mirovne operacije koju predviđa taj dokument« (Izvješće glavnoga tajnika Vijeću sigurnosti 5. siječnja). Dakle, nije još vrijeme. Veća misija za očuvanje mira bit će upućena u BiH tek kada dođe vrijeme za širu mirovnu operaciju. Ima li, uoči novoga rata, ljepše poruke za Miloševića od poruke da UN udovoljavaju njegovoj želji?
Milošević se, naime, tada žestoko protivio slanju plavih kaciga u BiH, baš kao što je to činio početkom rata u Hrvatskoj. Mirovne su mu snage trebale tek kada završi osvajanje, a ne kada ga počinje. Kao i u hrvatskom slučaju, njegova je želja poštovana. Nakon što je rat u BiH počeo, i obrazloženje odbijanja se promijenilo. Na zahtjev Vijeća sigurnosti da razmotri mogućnost slanja plavih kaciga u BiH, glavni tajnik izvještava kako ni tada nije trenutak za slanje mirovne misije jer je nesigurnost pojačana, a tri strane dijele različita mišljenja o prisutnosti mirovne misije (Izvješće glavnoga tajnika VS 24. travnja). Sintagma »pojačana nesigurnost« znači da srpski napadi jačaju. A formula o različitim mišljenjima triju strana znači da Muslimani i Hrvati žele mirovne snage, no Srbi se, iz vrlo razumljivih razloga, protive. A mirovne snage u pravilu dolaze tek kada je sigurno i kada se sve strane slože. To je bio bosanski peh: u siječnju je bilo prerano, u travnju više nije bilo sigurno i nikad nisu bili svi suglasni. U svibnju je to postalo krajnje »nepraktično rješenje«. Štoviše, slijedeći savjete Maracka Gouldinga, Ghali preporuča i preseljenje zapovjedništva Unprofora iz Sarajeva zbog sigurnosnih razloga. Goulding, glavni arhitekt UN-ove mirovne opdracije u Hrvatskoj, ujedno ga obavještava da je ona u opasnosti jer se bosanski Srbi odbijaju demobilizirati i razoružati. I tako sredinom svibnja Unproforovo zapovjedništvo odlazi iz ratnog Sarajeva u sigurni i mirni Beograd - da Milošević, Karadžić i Mladić mogu spokojnije osvajati BiH. Glavni tajnik tada već raspoznaje strane, zaključuje da JNA koristi pregovore za provođenje politike etničkog čišćenja. Ali, Izetbegovićev zahtjev za interventnim snagama smatra »nepraktičnim rješenjem« i preporuča da Unproforov mandat u BiH bude osiguravanje humanitarnih koridora, ako se strane slože. A strane se i dalje ne slažu jer se Srbi protive, pa su uvjeti za misiju i dalje nesigurni.
Je li to uistinu samo rep vodio psa, ili je netko vodio rep da odvede psa u ponor? Je li ono što se obično naziva međunarodna zajednica uistinu bespomoćno gledalo kako pravilima ograničen inertni UN te ničim ograničeni i poduzetni Milošević vode BiH u ratnu katastrofu? Ili su neke države članice Vijeća sigurnosti namjerno puštale, čak gurale BiH u ratnu katastrofu, pokrivajući ciljanu politiku ograničenim pravilima inertnoga UN-a? Tek Bosna - sastavljena od triju konstitutivnih naroda: Muslimana koji su kao vjerska zajednica pretvoreni u Titovoj Jugoslaviji u narod, te Srba i Hrvata, a nijedan narod nema natpolovičnu većinu- može biti pravi laboratorij za ono što bi se moglo ikada dogoditi u Europi i svijetu, kako je to upozoravao šef francuske diplomacije Dumas.
Nitko nije nikada otvoreno priznao: da, ja sam želio rat u BiH i učinio sam mnogo da tu želju ostvarimo. Čak ni Slobodan Milošević nije to nikad tako rekao. Ali, način na koji je vođen takozvani mirovni proces uoči rata u BiH sadrži mnoge kontraverze. Osobito nakon što je Predsjedništvo BiH 20. prosinca 1991. donijelo odluku o početku postupka za osamostaljenje, za koju su glasali muslimanski i hrvatski članovi Predsjednišrva, a srpski su bili protiv. Zaključcima Badinterove komisije koju je stvorila EZ, početkom prosinca definirani su i pravo i put republika do međunarodnog priznanja, kao i uvjeti glede zaštite ljudskih i manjinskih prava koje moraju ispuniti za međunarodno priznanje. Izetbegović je, uz podršku muslimanskih i hrvatskih političkih predstavnika, krenuo tim putem koji je, baš kao prije u Hrvatskoj i Sloveniji, vodio preko raspisivanja i održavanja referenduma, te na temelju njegovih rezultata, budu li pozitivni, do proglašavanja neovisnosti. Alternativa neovisnosti jest postati dijelom Velike Srbije jer Jugoslavije više nema, ustvrdio je toga dana Izetbegović obrazlažući bosanskohercegovačkoj javnosti »osjetljivu odluku Predsjedništva«. »Osjetljivost« nitko nije dovodio u pitanje.
To su čudniji sljedeći potezi lorda Carringtona. Početkom siječnja nije voljan nastaviti Mirovnu konferenciju iako su svi, osim srpskih predstavnika, izrazili želju za nastavkom. Ta odluka tako podsjeća na njegovu raniju suspenziju mirovne konferencije u doba Miloševićevih najintenzivnijih osvajanja u Hrvatskoj, a uz obrazloženje da srpska strana ne želi sudjelovati. Ne skrivajući nezadovoljstvo odlukom EZ-a o međunarodnom priznanju Hrvatske (i Slovenije), Carrington tumači da daljnji proces nema smisla jer mu ta odluka uništava mrkvu, odnosno nagradu za sudjelovanje. Nije više imao čime motivirati Srbe. Nitko i ne postavlja pitanje o kakvoj to mrkvi Carrington govori! Što još može motivirati Miloševića u Hrvatskoj, nakon što je osvojio gotovo trećinu teritorija i dobio mirovnu misiju da mu je čuva? U tom slučaju, mrkva može biti jedino obećanje da će osvajanje ubrzo legalizirati. Kad je riječ o BiH, oduzimanje mrkve Miloševiću moglo bi biti upozorenje da mu srpska osvajanja ni u toj državi, nakon međunarodnog priznanja, neće biti priznata. Mrkva je, dakle, nagrada za osvajanje, a osvajača valja nagraditi kako bi bio kooperativan u mirovnom procesu.
Carrington nastavlja mirovnu konferenciju tek 29. veljače, nakon što je Tuđman - na njemačko inzistiranje - pismeno izvijestio Boutrosa Ghalija da bezuvjetno prihvaća Vanceov plan. Vanceovi i Carringtonovi suradnici nalaze razumijevanje i za takav neobični tajming. Carrington navodno nije želio protivljenjem Miloševiću ugroziti Vanceovu mirovnu misiju. Argument se ne doima uvjerljivo: upravo je Milošević želio tu mirovnu misiju i Vanceov plan je napravljen po njegovoj mjeri. Pitanje je: zašto iskusni pregovarači, kao što su bili Vance i Carrington, nisu zaigrali na tu kartu i barem pokušali povezati UN-ovu mirovnu misiju u Hrvatskoj, koju je Milošević priželjkivao, s preventivnom misijom u BiH i sudjelovanjem na Mirovnoj konferenciji, koje je odbijao? Miloševićeva je taktika i tada i poslije bila: uvijek imati otvorenu samo jednu frontu. Nije tada ni vojno bio spreman imati otvorenu frontu u Hrvatskoj i otvarati novu u BiH. Zašto su mu tada Carrington i Vance omogućili upravo ono što je želio? Stavili su BiH na dnevni red tek nakon što je UN-ova misija u Hrvatskoj bila neupitna? Ili, zašto je Carrington, kombinirajući u pregovorima elemente sveobuhvatnog i parcijalnih rješenja, prihvatio stajališta identična Miloševićevim: da se međunarodno priznanje novih država odgodi do sveobuhvatnog rješenja, a pitanja unutarnjeg ustrojstva i zaštita manjina rješavaju parcijalno, jedna po jedna. Onako kako su dolazile na red u Miloševićevu ostvarivanju projekta Velike Srbije. Carrington je, bilježi njemački ambasador Libal, od samoga početka Mirovne konferencije, od rujna 1991., uporno odbijao zahtjeve da se na pregovarački stol stavi i unutarnje ustrojstvo BiH (str. 92). A kada je to početkom veljače 1992. prihvatio, na Libalovo iznenađenje, zaobišao je dotadašnja tijela Konferencije kojima su jugoslavenska problematika i Miloševićeva taktika već bile bliske, poglavito radnu grupu za manjine koju je vodio njemački ambasador Geert Ahrens. Nego je pregovore o unutarnjem ustrojstvu povjerio portugalskom ambasadoruJoseu Cutilheiru, koji je bio potpuni autsajder u tim pitanjima. Postoji formalno objašnjenje: Portugal je početkom 1992. godine preuzimao predsjedanje EZ-om. Postoji i uvjerljivije objašnjenje: ubacivanjem u pregovore neiskusnoga Cutilheira, mirovni proces EZ-a bio je potpuno u Carringtonovim rukama.
Cutilheirovim imenom nazvan je i prvi propali mirovni plan za BiH, koji nitko nije osobito ozbiljno shvaćao i ubrzo je zaboravljen. Najambicioznije države EZ-a poput Francuske i Njemačke, koje su imale pretenzije davati ton budućoj zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj politici, praktički su izbačene iz igre. I to formainim argumentom Zajednice - predsjedao je Portugal kao nova članica, prvi put, bez vanjskopolitičke težine i bez iskustva u strukturama EZ-a. U zagrebačkom Hotelu »I«, u misiji europskih promatrača Britanci su praktički vodili poslove predsjedavajućega umjesto neiskusnih Portugalaca (razgovor Mintas-Hodak, Varga). Na obostrano zadovoljstvo, a i argument je bio logičan: Britanija je predsjedala EZ-om u sljedećem polugodištu. U UN-u u New Yorku, Njezino Kraljevsko Veličanstvo bilo je dobro predstavljeno na ključnim mjestima operativne pripreme mirovnih operacija - u Maracku Gouldingu i Sashiju Tahooru. Ukratko: Velika Britanija osigurala je 1992. godine monopol na mirovni proces međunarodne zajednice. Njegova je osnovna značajka bila: prepustiti inicijativu Miloševiću, čak ga ohrabriti, pustiti da se stvari dogode, a potom pokrenuti mirovne procese. A SAD, u izbornoj godini, puštale su da Britanija vodi. EZ je ispala iz igre.
Početkom ožujka 1992., nakon što su se na referendumu Muslimani i Hrvati mahom izjasnili za samostalnost, a Srbi ga bojkotirali; nakon što su donošenje parlamentarne deklaracije o neovisnosti Srbi dočekali barikadama oko Sarajeva, zlokobnom najavom događaja, uz zlokobna proročansrva Miloševićeva povjerenika za BiH Radovana Karadžića da će Bosna grcati u krvi - EZ i SAD usuglašavaju politiku priznavanja BiH. Da se ne bi ponovilo nesuglasje iz hrvatskoga slučaja. Začudo, najveći oponenti priznavanja Hrvatske, SAD i Britanija, postaju advokati priznanja BiH u trenutku kada je vrlo vjerojatno da će ono poslužiti kao povod za već pripremljeni srpski napad. Još začudnije, podupiru ga i Carrington i Vance, nevoljko navodno, ali pozivajući se na principijelne razloge. Ne bi bilo korektno, argumentirali su, ne udovoljiti bosanskohercegovačkoj deldariranoj želji za samostalnošću nakon što su priznate Slovenija i Hrvatska. Začuđujuća je tolika principijelnost od posrednika koji su nekoliko mjeseci otklanjali Izetbegovićeve zahtjeve za preventivnom mirovnom misijom, uz obrazloženje da bi time naljutili Miloševića. Sam je Milošević, odgovarajući na Karadžićevu uznemirenost, grubo i točno definirao efekte međunarodnog priznanja BiH, podsjećajući da je i Kaligula imenovao svoga konja senatorom, ali konj nije nikada postao senator (Laura Silber, Death ofYugoslavia, Penguin Books, str. 241).
Priznanje BiH - 6. travnja 1992. od strane EZ-a, a dan kasnije od strane SAD-a - imalo je efekt povlačenja obarača. Bilo je povod srpskom ratu protiv BiH. Puška je bila namještena ranije, mnogo ranije. Milošević se čak i formalno pripremio za opciju priznanja. Još u siječnju naredio je da se svi oficiri JNA koji su podrijetlom iz BiH premjeste u matičnu republiku kako bi u svibnju mogao formalno povući JNA iz BiH i formalno se distancirati od rata. Jer, povučene su samo oznake na uniformama. Ostalo je oružje JNA, dovučeno i iz Hrvatske, ostale su lokalne srpske jedinice, naoružane i organizirane nekoliko godina ranije, presvukli su se oficiri JNA i nastala je - vojska bosanskih Srba. Kojoj su, baš kao i u Hrvatskoj, u pomoć priskakali iz Srbije Arkanovi Tigrovi, mahom brutalni specijalci, te Šešeljevi Beli orlovi, psihopati-koljači. I jedni i drugi formalno izvan Miloševićevih kompetencija, ali su stvarno bili vrlo čvrsto uvezani u projekt stvaranja Velike Srbije. Pretjerano bi bilo tvrditi da su SAD i EZ međunarodnim priznanjem izazvale rat u BiH jer je rat pripremljen i ciljevi određeni mnogo ranije. Ali, čudno je ipak da u moru različitih teza o ratu praktički nikad nije propitivano djelovanje međunarodnog priznanja na početak srpskoga rata u BiH, koje Milošević jest iskoristio kao povod. Nakon što su SAD i Velika Britanija isforsirale priznanje BiH, a odbile je zaštititi prethodno od tempiranoga rata.
No, zato i zapadni političari, ali i vrlo ozbiljni autori i analitičari ratova u bivšoj Jugoslaviji, često ponavljaju tezu kako je preuranjeno međunarodno priznanje Hrvatske ubrzalo i potaknulo rat u BiH. Znači da Hrvatska nije priznata, odnosno da je priznata aneksija njena teritorija, Milošević bi odustao od BiH - glavnoga plijena za stvaranje Velike Srbije? Zvuči prilično stupidno. Ili bi, možda, bilo prihvatljivo da je etničko čišćenje i anektiranje BiH proveo tiše, bez aktivne upotrebe tenkova i granata, samo hladnim oružjem i koncentracijskim logorima? To je, naime, bila realna alternativa priznanju Hrvatske, zahtjevu za osamostaljenje BiH i njenu međunarodnom priznanju. Tiši teror! Razlika između međunarodnog priznanja Hrvatske i priznanja BiH bila je u tome što je prvo predvodila Njemačka, uz jaku podršku Vatikana i Austrije, dok su drugo predvodile SAD i Velika Britanija, uz veliku zabrinutost Njemačke i Austrije za posljedice priznanja bez zaštite. Prvo je priznanje, vođeno u okrilju EZ-a, zaustavilo Miloševićev rat u Hrvatskoj i počelo uvoditi pravila koja su ga zabrinula. Drugo je priznanje poslužilo kao izravan povod za rat. Ključna je razlika u umijeću predstavljanja svoje politike i prodavanja svoje argumentacije. Velika Britanija i SAD imale su ga mnogo više no Njemačka i Austrija. Uspjele su uvjeriti čak i kasnijega njemačkog šefa diplomacije Joschku Fischera da su Genscher i Kohl, odnosno Njemačka, forsiranjem međunarodnog priznanja Hrvatske gotovo proizveli rat u BiH. Njemačka nije ni pokušala nikoga uvjeriti da su Velika Britanija, a i SAD, vodeći mirovni proces u intermezzu između dva rata - uskraćivanjem zaštite BiH prije priznanja i ohrabrivanjem Miloševića slijedeći njegove želje - propustile i pokušati spriječiti rat.
Svi koji su trebali znati vrlo su dobro znali što slijedi u BiH nakon što je Hrvatska pacificirana. Opovrgavajući teze da je CIA nepripremljena dočekala rat u BiH, njezin tadašnji direktor James Woolsley tvrdi kako je CIA čvrsto vladala događajima i razvojem (Wiebs, str. 74). Još iz doba hladnoga rata, kada je Jugoslavija bila značajan igrač, CIA je imala poseban interes za to područje. Imala je kvalitetne informacije i dovoljno analitičara te jezičnih specijalista na raspolaganju kada je sukob počeo. I uvijek zna tko, kada, s kim i o čemu razgovara. Tako kaže njezin šef. Uvjerljivost mu daju raniji izvještaji CIA-e, koja je predvidjela raspad Jugoslavije te rat i nastanak novih država. Porvrđuju to i američki obavještajni analitičari koji su, raspolažući informacijama prikupljenim špijunskim sateliti ma, prisluškivanjem radija i telekomunikacija, informacijama terenskih agenata i praćenjem medija, u svakome trenutku znali što se događa i mogli su predvidjeti svaki sljedeći korak Srba u vrlo racionalnom projektu etničkog čišćenja, ali njihovi nadređeni u američkoj administraciji nisu bili zainteresirani za to. To vrlo uvjerljivo argumentira Samantha Power u knjizi A Problem .from Hell, opsežnoj analizi američkog odnosa prema genocidima u 20. stoljeću. (Autorica je za tu knjigu nagrađena Pulitzerovom nagradom 2003.) SAD su sve do polovice 1993. godine bile vrlo rezervirane prema ratu, obrazlažući to nepostojanjem nacionalnog interesa.
Europa je u to doba djelovala kao tri vodeće države - Britanija, Francuska i Njemačka - koje su na tlu Bosne vodile bitku (i) za obavještajni prestiž. Pokazalo se to već kod promatrača EZ-a iz zagrebačkog Hotela >>I<< Nova su prilika za dodatno upoznavanje s BiH bile mirovne i humanitarne misije. Francuski bataljun, pristigao u proljeće 1992. u hrvatski Gračac službeno, kako bi pridonio provedbi Vanceova plana, imao je neslužbeno i posebne zadatke. Njegovi su pripadnici često odlazili na tajne i nelegalne »izlete« u BiH, u kojoj još nisu imali nikakav mandat, te slali spoznaje u centralu DRM-a (Departement de renseignement militaires), francuske vojne obavještajne službe. »Bosna počinje gorjeti«, izvještavali su višekratno centralu, ali kako je nekoliko godina poslije, pod pseudonimom, opisao ogorčeni sudionik misije, Commandant Franchet, »u proljeće 1992. Bosna nikoga nije zanimala« (Commandant Franchet, Casque b/eu pour rien, JCLattes, 1995., str. 11). Tek šte su pod plaštom UN-ove misije, a za potrebe francuske vojne obavještajne službe počeli inkognito istraživati Bosnu, susreli su se s neugodnim iznenađenjem: posebni izaslanici Njezina Kraljevskog Veličanstva već su bili tamo. Kako se stanje usijavala, britanske su vlasti pokazale izuzetno humanu gestu uputivši kao pomoć svoje ambulante s pripadajućim osobljem: tristotinjak liječnika, medicinskih tehničara i drugog medicinskog osoblja.
Prostor je bio gotovo premalen za sve špijune koji su se slijevali u BiH od 1992. godine. I anegdotalni susreti bili su neizbježni. Francuski narednik na špijunskom zadatku s iznenađenjem je na nekoj bosanskoj cesti prepoznao svojega britanskog kolegu po struci, obavještajca dakle, s kojim se gotovo sprijateljio nekoliko godina ranije na zajedničkim manevrima. Ali, nekadašnji britanski obavještajac bio je u Bosni doktor. Štoviše - šef medicinskog tima. Nelagoda je bila obostrana (isto, str. 279). Usred oštre bosanske zime francuski su plavci, tada već s mandatom u BiH, ali samo za čuvanje humanitarnih koridora, primijetili britansku ambulantu koja je sletjela u provaliju. Međunarodna zajednica zatekla je međunarodnu zajednicu u nevolji u ratnoj Bosni i, logično, ponudili su im pomoć da ih izvuku iz provalije. Cupkajući oko oštećenih ambulantnih kola, dva su promrzla britanska bolničara molila Francuze da ne prilaze jer će uskoro doći njihovi koji će im pomoći. Zgoda je imala i nastavak. Francuzi su je pretočili u internu špijunsku uzrečicu. »Ne daj bože da budeš ranjen blizu britanskoga medicinskog tima jer u ambulantama pretrpanim instrumentima za elektronsku špijunažu više nema mjesta ni za jedna nosila!« (Franchet, str. 28) I još, k tome, za operacijskim se stolom može naći šef medicinskog tima koji je nakon niza obavještajnih prošao i brzi kirurški tečaj. Do kraja rata britanske su ambulante krstarile Bosnom, pojavljujući se neočekivano na najbizarnijim mjestima, tamo gdje bi transporteri bili suviše upadljivi. Bio je to dio humanitarne pomoći. Posebno je zabilježeno njihovo intenzivno krstarenje bihaćkim džepom, u enklavi odmetnutoga Fikreta Abdića.
Kako potvrđuju i opsežna istraživanja Ceesa Wiebsa (autor knjige lntelligence and the War in Bosnia, predavač na amsterdamskom Sveučilištu, stručnjak za obavještajna pitanja), obavještajci su djelovali ponajprije kao državni obavještajci, a neke su informacije prosljeđivane NATO-u i mogle su ih koristiti države članice. UN, odnosno Unprofor, dobivali su ostatke. I tu se pokazalo da samo najveće države mogu imati prave informacije za vođenje autentične međunarodne politike, dok su male ili manje moćne države vođene tuđim obavještajnim službama. Prvi zapovjednik Unprofora, indijski general Satish Nambiar bio je i izvan drugoga kruga informiranja, nije dobivao čak ni informacije NATO-a jer Indija nije članica. I privatno se često žalio da ne kontrolira jedinice kojima formalno zapovijeda, te da je informativno zaobiđen i izoliran. Napustio je funkciju, navodno, iz privatnih razloga.
Službeno, Unprofor je u to doba bio mirovna i neopremljena misija koja nije mogla intervenirati u rat u BiH. Niti je do rane jeseni imala mandat uopće ulaziti u BiH. Neslužbeno, stvari su izgledale bitno drukčije. S promatračkog mjesta blizu hrvatsko-bosanske granice francuski plavci 10. lipnja promatraju, s udaljenosti od nekoliko stotina metara, kako bosanski Srbi započinju etničko čišćenje većinski muslimanskoga mjesta Kulen Vakufa. Prvo opkoljavaju mjesto. Poslije podne im dolazi jedan od prognanih i ispriča kako su Srbi dali ultimatum gradonačelniku da Muslimani predaju oružje i napuste mjesto. Gradonačelnik oklijeva s odgovorom. Sljedećega jutra Srbi počinju granatirati mjesto, a pod kišom granata Muslimani bježe i pred večer stižu do susjednoga Orašca. Francuzi tada još samo promatraju (Franchet, str. 12). Orašac je sljedeća meta. Etničko čišćenje Orašca Laura Silber opisuje kao model etničkog čišćenja bez otvorenog sukoba (Silber, str. 269). Srpske paravojne jednice opkoljavaju mjesto, stežu obruč, ulaze u mjesto blokirajući ulaze, idu od kuće do kuće, tjeraju stanare van, oduzimaju im novac i nakit, odvajaju žene i djecu od muškaraca i zadržavaju muškarce nekoliko dana. Odvajaju elitu: političke aktiviste, lokalne uglednike i imućnije te ih šalju u već pripremljene logore u kojima prolaze mučenje i ponižavanje, prije sljedeće destinacije u izbjeglištvu. Za elitu su pripremljeni logori iz kojih se ne vraća. Jedan od onih koji su uspjeli pobjeći dolazi do francuskoga promatračkog mjesta i obavještava ih da su Šešeljevi Beli orlovi zauzeli mjesto te da nastavljaju progoniti izbjeglice koji pokušavaju pobjeći preko Une u Hrvatsku. A onda miroljubive plave kacige pokazuju što mogu. Bez mandata čak i za ulazak u Bosnu, francuski plavci odlučuju potražiti izbjeglice i nalaze oko 3000 opkoljenih ljudi, uz uski prijelaz preko Une, koji s bosanske strane kontroliraju Beli orlovi, a s hrvatske paravojska hrvatskih Srba. Francuski vojnici, postavivši blindirane transportere ispred Belih orlova, osiguravaju prolaz izbjeglicama i ispaljuju nekoliko upozoravajućih plotuna koji odvraćaju šešeljevce od daljnjih pokušaja maltretiranja. I zbrinjavaju izbjeglice na hrvatskoj strani, u UNPA zoni, za koju imaju mandat i u kojoj čuvaju srpske ratne stečevine. Beli orlovi se ne protive. Mandat za UN-ovu misiju u BiH, i tada samo humanitarni, dobivaju četiri mjeseca kasnije, kada su Srbi već etnički očistili to područje. Prije nisu imali mandat jer se protivio Milošević.
Američki novinar Roy Gutman otkriva 19. srpnja u Newsdayu postojanje srpskoga logora za Muslimane i Hrvate, zatočene u neljudskim uvjetima u kojima umire šest do deset ljudi na dan. Ušao je u nj s predstavnicima Međunarodnoga crvenog križa. Televizijska ekipa britanskog ITN-a i Ed Vuillamy, novinar Guardiana, uspijevaju početkom kolovoza ući u logor Omarsku. Televizijske snimke izgladnjelih logoraša iza bodljikave žice, koje su prenijele sve svjetske televizije, podsjećaju na holokaust. Užas je postao javan, dospio je u dnevne boravke zapadnih građana, javno je mnijenje zgranuto.
Obavještajni analitičari znali su to davno prije. Jon Western, tadašnji obavještajni analitičar State Departementa za BiH, povjerio je Samanthi Power (Power, A Problem from Heli, A New Reublic Book, str. 266):
»Mogli smo vidjeti napade koji predstoje gledajući ekrane naših kompjutorskih terminala, skenirajući satelitske snimke ili, često, tek gledajući televiziju. Mi smo točno znali svaki sljedeći potez bosanskih Srba, a nismo mogli učiniti ništa. Zamislite da možete reći' Za dva dana ovo će selo umrijeti', a ne možete učiniti ništa da to spriječite. Samo sjedite, čekate da se to dogodi i revnosno izvijestite nadređene u hijerarhiji.« Američki obavještajci znali su za srpske logore još od svibnja. Iako međusobno u stalnome nadmetanju, iako je u obavještajnim krugovima na terenu bila poznata praksa da Anglosaksonci taje sve bitne spoznaje od Francuza i obrnuto, obavještajci zapadnih država na terenu i obavještajni analitičari dijelili su istu frustraciju sve su znali, a nadređeni u hijerarhiji to nisu željeli čuti. »Slali smo izvještaje gore, ali nije bilo nikakva odjeka. Odgovor bismo dobili jedino ako bi taj događaj pokrili mediji«, primijetio je Western (str. 270).
Na prvi pogled opet izgleda kao da je rep vodio psa u međunarodnom angažmanu u BiH, kao da su televizijski i novinski izvjestitelji vodili politiku svjetskih centara moći. No, njih su iz pozadine navodili ogorčeni terenski obavještajci i deslc-officeri analitičari, shvativši da oni koji donose odluke reagiraju jedino na slike s televizije. Neki čudan komunikacijski lanac: oni koji donose odluke najprije su od Bosne učinili jedan od obavještajno najpokrivenijih kutaka svijeta, da bi potom sa svojim obavještajcima komunicirali putem televizije, koristeći ih ponajprije kao novinarske vodiče. No komunikacija je čudna samo ako pretpostavimo da međunarodnu zajednicu čini skup dobročinitelja kojih je prioritet i istinski cilj spriječiti rat i humanitarnu katastrofu u Bosni. Vrlo je pak logična - pretpostavimo li da je rat u BiH korišten ponajprije da bi se pokazalo umijeće upravljanja ratom i mirovnim procesom, da bi se izgradio model za buduće lokalne i regionalne sukobe. U BiH se od 1992. do 1995. godine dokazivalo tko je tko u tome šarolikom skupu država i međunarodnih organizacija, koji se prilično neadekvatno nazivao međunarodnom zajednicom. Bio je to istinski laboratorij! Da bi se moglo vježbati, trebali su i rat i zločini, a ne mirna Bosna.
Zločini, razaranja i ljudska stradanja davali su značenje, težinu i razlog mirovnom posredovanju - aureolu spasitelja. U četiri godine rata i paralelnoga mirovnog procesa u Bosni ponavljao se isti koncept: zločin ili njegovo (namjensko) otkrivanje prethodili su gotovo svakoj međunarodnoj mirovnoj inicijativi ili konferenciji, gotovo svakoj odluci značajnoj za stvaranje modela novoga kriznog menadžmenta. Medij i su u tome imali izuzetnu ulogu. Zločin koji nije bio na televiziji ili u novinama, kao da se nije dogodio. Pozornost je najlakše mogla privući krv, divljaštvo, asocijacije na holokaust. I koncept je obilato upotrebljavan i zloupotrebljavan. Stanovnici Sarajeva, koje je bilo u okruženju i pod stalnom topovskom paljbom i snajperima bosanskih Srba, strahovali su od dolaska CNN-ove ekipe u grad. Jer, to je u pravilu značilo više granata i aktivnije snajperiste. Bosanskim je Srbima tada bilo najmanje u interesu aktivirati snajperiste. Interes im je bio nešto drukčiji: držati pozornost medija na Sarajevu dok ne osvoje i etnički ne očiste ostatak Bosne! Pošiljatelj svih triju smrtonosnih granata ispaljenih na javna mjesta u Sarajevu vrijeme kada je tamo najviše ljudi, ostao je dubiozan. Prema općem uvjerenju ispalili su ih bosanski Srbi s obronaka iznad grada. Prva je ispaljena na ljude koji su čekali u redu za kruh 27. svibnja 1992. godine. Tadašnji zapovjednik plavih kaciga u BiH, kanadski general Lewis McKenzie zabilježio je u svome dnevniku (Peacekeeper, The road to Sarajevo) da su plave kacige primijetile nekoliko čudnih detalja: ulica je blokirana prije eksplozije, a nakon što se stvorio red, pojavili su se predstavnici bosanskih medija i stajali sa strane kako bi odmah nakon eksplozije potrčali na mjesto događaja. McKenzie nije nikad ostavljao dojam da se najbolje snalazi u tome ratu, niti da je sasvim nepristran. Nikada se ne zna ni koje je sve »ambulante« imao pod plavim kacigama. No, zanimljivo je ipak da se masakr dogodio dan nakon što je WEU (Zapadnoeuropska unija) u Londonu raspravljala o mogućnostima vojne intervencije.
Druga granata sumnjiva podrijetla, ispaljena 5. veljače 1994. na tržnicu Merkale, ubila je 67 ljudi. Snimljena je gotovo kako pada, stjecajem okolnosti CNN-ova reporterka bila je na tržnici odmah poslije granate. Ali nikad nije sa sigurnošću utvrđeno tko ju je ispalio. Balističari plavih kaciga odbili su potvrditi teze Izetbegovićeve vlade i opće uvjerenje da je granata ispaljena sa srpskih položaja, navodeći kako je bila riječ o teledirigiranoj eksploziji (Franchet, str. 107). Srbi su tada imali najmanje razloga počiniti masakr jer su SAD inzistirale na odluci o intervenciji NATO-a, a i u nalaze britanskih balističara ima se razloga posumnjati, imaju li se u vidu tadašnja britanska politička nastojanja da tu odluku spriječe. Bilo kako bilo, gotovo sedamdesetak ljudi bilo je mrtvo, a četiri dana poslije NATO je dao ultimatum bosanskim Srbima za povlačenje teškog oružja iz zone isključenja oko Sarajeva. I povijesna granata ispaljena na Sarajlije koji su čekali u redu za vodu 28. kolovoza 1995. godine, a koja je poslužila kao izravni povod NATO-ove zračne intervencije protiv vojske bosanskih Srba, bila je, prema balističarima pod kapom UN-a, ispaljena s položaja Armije BiH. Istina je ostala nepoznata, a motivi govore u prilog nalazu UN-ovih balističara.
Ratni su dopisnici prepričavali kako su neki fotoreporteri u potrazi za efektnom fotografijom bili spremni platiti ubijanje; da su muževi dovodili žene kako bi uvježbano i slikovito opisale predstavnicima međunarodnih humanitarnih organizacija da su silovane, nakon što su shvatili da time osiguravaju izbjeglički status u nekoj od zemalja zapadne Europe. Osim što je bio okrutna stvarnost, zločin je način da se privuče pozornost i kupi spas. Priče o masovnim silovanjima, granatiranju i batinjanju postajale su s vremenom suviše monotone da bi polučile željeni efekt. Egzotično divljaštvo imalo je bolju prođu. Tako je u vrijeme prve srpske opsade Srebrenice bosanski ambasador pri UN-u Muhamed Šaćirbej, inače vrlo uspješan promotor Bosne na međunarodnoj sceni, otišao korak predaleko. I izvijestio u New Yorku kako su zbog gladi među stanovništvom zabilježene i pojave - kanibalizma.
I postojanje srpskih koncentracijskih logora otkriveno je u jeku velike mirovne inicijative. U Londonu se pripremala velika Mirovna konferencija. Doduše, prvi su u mirovnu ofenzivu ušli Francuzi, pokušavši učiniti Pariz središtem povijesnog skupa. Ali, Britanci su opet bili vještiji, iskoristivši činjenicu što predsjedaju EZ-om. Srbi još uvijek nisu osvojili i etnički očistili sve što su planirali, a dobili su u međuvremenu ekonomske sankcije UN-a. No, sve su glasniji bili i zahtjevi za oružanom intervencijom. Osobit je pritisak u UN-u provodila Organizacija islamske konferencije (OIK). Objavljeno je kako je od svibnja do kolovoza u BiH poginulo oko 35.000 ljudi, a pokazani su i srpski logori. Hitno se sastala UN-ova komisija za ljudska prava i imenovala bivšega poljskog premijera Tadeusza Mazowieckog specijalnim reporterom za ljudska prava u bivšoj J ugoslaviji. Idealan kontekst za velebni mirovni skup, kakav je bila Konferencija na kojoj je sudjelovalo tridesetak država okupljenih po različitim kriterijima: EZ, SAD, Rusija, Jugoslaviji susjedne zemlje, predstavnice OIK-a i širok krug aktera iz BiH, Srbije i Crne Gore spojenih u novu Jugoslaviju, i Hrvatske.
Iako je izgledao velebno, tako širok skup u jeku rata može poslužiti tek kao međunarodno pokriće za nedjelovanje i time-out jačem. Tako je i bilo. Britanska je diplomacija unaprijed pripremila čitav niz sjajnih dokumenata koje je samo trebalo potpisati. No, izostale su sankcije za neprovođenje potpisanoga. Milošević je imao razloga za zadovoljstvo: vratio se iz izolacije na javnu scenu, a živopisni instant-premijer nove Jugoslavije, kalifornijski biznismen Milan Panić, širio je duh miroljubive i kooperativne Srbije te stavljao potpise na dokumente koji Miloševića nisu obvezivali i na javnu je scenu kao politički predstavnik bosanskih Srba izveden Radovan Karadžić. Milošević je razvodnio odgovornost i mogao nastaviti tamo gdje je prije stao. Jedna od rijetkih odluka konferencije koje su ostvarene jest pretvaranje Mirovne konferencije o bivšoj Jugoslaviji u stalno tijelo, u sklopu kojega će se ubuduće voditi mirovni proces, a kojim će supredsjedati UN i EZ. U ime UN-a supredsjedatelj je postao Cyrus Vance, a lorda Carringtona je, kao predstavnik EZ-a, zamijenio lord David Owen. Britanija, koja je željela osujetiti i pokazati nerealnim njemačko-francuske vizije o prerastanju Zajednice u politički i sigurnosni subjekt, ponovno se nametnula kao tumač politike EZ-a. Odnosno, kako se to poslije pokazivalo, EZ nije imala supredsjedatelja. Preko lorda Owena Britanija je još čvršće nego dotad preuzela mirovni proces na području bivše J ugoslavije. Tek što su se svjetla londonske mirovne predstave ugasila, Srbi su nastavili osvajanja u BiH. A u Ženevi je 3. rujna, pod predsjedanjem Vancea i Owena, počeo jedan od najgrotesknijih i najperverznijih mirovnih procesa.