Lud narod

Mirko KOVAČ

 

"Srbi su lud narod", izjavio je pokojni Jovan Rašković, 23. srpnja 1990. godine u uredu predsjednika Republike Hrvatske. Nije to izjavio bilo tko, nego ozbiljni znanstvenik, autor zanimljivih knjiga, neuropshijatar i član SANU; dakle besmrtnik. I nije ta "etnopsiho­logijska" dijagnoza iliti filozofska maglica ispuhnula iz usta srpskoga dušmanina i urotnika, nego ravno iz srca "duhovnoga lidera Srba", kako je u Nedjeljnoj Dalmaciji od 1. listopada 1989. pokojnik sa­mome sebi laskao.

Za taj isti "ludi narod", desetak godina kasnije, Vladeta Jerotić, takoder besmrtnik i akademik, neurospsihijatar i književnik, rekao je u jednoj svojoj prigodnoj besjedi da su Srbi "neobičan narod", što je samo poetična verzija iste natuknice svojega kolege besmrtnika o kolektivnome karakteru Srba. A treći velikan, profesor, akademik, muzikolog Enriko Josif svira već dugi niz ljeta o "Božjemu narodu", koji opći samo s Bogovima i u nebeskim visinama, pa ima pokatkad nesporazuma s "ovozemnim zbivanjima". Bliski mu suradnici u odjelu SANU, te i njegovi duhovni srodnici imaju navadu puštati glasine kanda će veliki glazbenik, ako jednom umre, ostaviti iza sebe, u akademijinim ladicama, čudesne skladbe na temu "Božjega na­roda"; svijet će se biva zapanjiti koliko glazba može "naum spasenja" učiniti bliskim puku. Profesor je svoje himne i filozofsko-poetske rasprave objavljivao u Politici, bilo je to s početka devedesetih go­dina, klikćući u njima Bogu što je Srbe "uzneo" i uzeo pod svoje i što ih kani učiniti dionicima Njegova blagoslova. Izazivao je tada ushićenje rulje koja će čitavo jedno desetljeće ginuti i gubiti na ra­tištima, te posrtati duhovno i moralno, da bi najzad stigla na samo dno koje potire svaku ljudsku vrijednost i gdje pojam "nebeskog naroda" više ništa ne znači.

U ovome desetljeću dogodio se i jedan posve novi zaokret u srpskoj historiografiji; izniknuo je um koji je dosadašnju srpsku povijest poćistio kao "trulo voće na tržnici" i ukazao na mnoge zablude čak i velikih "otadžbinskih" pisaca. Riječ je o prof. dr. Jovanu Deretiću, učenjaku s američkim doktoratom u čijoj biografiji stoji da "govori, izmedu ostalih, i tri mrtva jezika (latinski, starogrčki i staroslaven­ski)". Autor je to Istorije Srba u dva sveska; prvi je postkomunistički predsjednik kraljevske vlade u egzilu, predavač na više američkih sveučilišta, ali nadasve znanstvenik koji podastire dokaze za svaku svoju tvrdnju. Njegov je narod srpski star tri i pol tisuće godina; Arijevci su potomci toga naroda; "trinaesto izgubljeno pleme" srp­skoga je roda; vjerojatno su i Hazari bili "srpska sekta" gonjena "vetrovima mužjacima", kako to veli Milorad Pavić u Hazarskom rečniku, jer da su ih tjerali "ženski vetrovi" ne bi ih tako lako ot­puhnuli izravno u iščeznuće.

Prof. dr. Jovan Deretić dokazuje u svojoj "dvotomnoj istoriji" da su Srbi nekada bili najbrojniji narod; da je Aleksandar Makedonski bio Srbin, prezimenom Karanović, te da su Srbi još u pradavnini osvojili Indiju i ondje zaveli demokraciju. Helenska kultura zapravo je srp­ska kultura; Grci su to, kao stare kurve, prikrivali i uklanjali tragove kako bi se kitili tuđim kulturnim perjem i na tuđem duhovnom dobru postigli svjetsku slavu. Plinije Stariji, veli srpski povjesničar, u svojemu je djelu Naturalis historia pisao o Srbima kao vječitim pobunjenicima što ih i do današnjega dana resi, a počeli su se buniti šeste godine prije Krista, da bi devete godine nakon Krista okončali bune i dobili građanska prava. Ono što je novum u Deretićevim povjesnicama jest to da Srbi nisu niotkuda došli, a ponajmanje iza Karpata, nego su autohtoni i odvajkada je njihov rasadnik zapravo ondje gdje ih i dandanas još malo ima, nakon tolikih genocida, istrebljenja, selidbi i gonjenja "vetrovima mužjacima".

I tek što se bijahu na Kosovu i oko njega, kao svoji na svome, ugni­jezdili i okrenuli novi list, gibajući kolijevku "duhovne civilizacije", nagovoriše ih bizantski vlastodršci da prime Šiptare na svoj teritorij. Srbi, uvijek gostoprimni, primaju ih 1040. godine, ali samo kao stočare "i to na planinskom području oko Rabana, pa su ih zvali Rabanasi, kasnije Arbanasi", da bi im danas ti stočari, uz pomoć "novog američkog barbarizma" pokorili svetu zemlju i "vjetrovima mržnje" protjerali vlasnike koji već tri i pol tisuće godina imaju tapiju na tu zemlju. Doduše, prof. dr. Deretić zalaže se za "sva prava arbanaskih plemena", a imali su ih još po Dušanovu zakoniku, samo što su tada morali plaćati tzv. travarinu za ispašu stoke, premda bi profesor iz ondašnjeg Zakonika ostavio istu stavku o zabrani Srbima da se žene Šiptarkama. Iz obilja otkrića prof. dr. Deretića fascinantno je ono kada nam "svjetski priznati znanstvenik" obznanjuje (Duga, 17. srpnja 1999.) kako je u šesnaestom stoljeću u "turskoj vojsci srpski jezik bio ispred turskog", a jadni Srbi bijahu petsto godina raja pokorna dok je njihov mili im jezik dominirao na kulama i karaulama velikog Otomanskog imperija.

I sada najednom počinju puhati neki drugi vjetrovi u srpskoj publi­cistici, pa je tako sijevnula nova zvijezda, Poznanović Željko, autor knjige Srpska ideja (nakladnik Slobodna knjiga, Beograd 1999.) U njegovoj publicistici i dugačkim tiradama u udarnim terminima Srpske TV, osjeća se blagi polemički ton s uzvišenim pojmovima


"nebeski narod" i "Božji narod", pa ih taj autor prizemljuje kao "carski narod", a suština je nove natuknice u tome da se na licu svakoga Srbina vidi tuga, bol i melankolija, te da je to njegova ka­rakterna crta i duboko "utisnut iskonski pečat" zbog propasti Du­šanova carstva. Pravi Srbi ne mogu počiniti nečasno djelo, a ako se štogod takvo dogodi, onda su to "odrođeni Srbi, ustaše i muslimani". Kako se Srbija sužava i sve više svodi na "beogradski pašaluk", tako se valjda i "voznesenje nebesko" spušta u okvire carskoga naroda, tužnog i melankoličkog kojega su još tužnijim učinile "urote svjetskih medija", kako otkriva RFI, gurnuvši budalaste Amerikance i naivne Evropljane u zločin nad Dušanovim sjetnim potomcima.

A kako se tek Hrvati, brižni, muče i natežu da bi dokazali svoje iransko podrijetlo, ali bez one srpske sigurnosti i čvrstoće, bez "bli­stavog ludila" o kojemu je lijepo meditirao knez Miškin. Malo sam toga pročitao o prapostojbini Hrvata, a imam dojam da su ozbiljni povjesničari suzdržani kad se olako potežu četiri tisuće godina hr­vatstva, te da je povijesna slava o starodrevnom narodu nekako više obasjala znanstvenike drugoga reda. Možda me taj dojam vara, a i jedan moj prijatelj, hrvatski povjesničar, uvjerava me da su Hrvati manje ludi od Srba, premda prof. dr. Slaven Letica veli da je to "slična narav" (Danas, 31. srpnja 1990.)...  

... Unatoč mnogim čudno skrojenim "nacionalnim sintezama" iz mozga uglednih znanstvenika, ne može se olako prihvatiti da su Srbi "lud narod", čak i kad takvo što izusti najumniji Srbin kakav bješe Jovo Rašković, premda je samo po sebi ludo da vođa vlastiti narod naziva ludim. Dakako, "skupna karakterologija" lako se zlorabi i u nju se poput nametnika sretno ugnijezdi "provincijalni šovinizam", pa ipak, kao znanost ne može se posve odbaciti, niti objeručke prihvatiti. Takoder, bez stanovitog zaziranja, ne može nitko sadašnju Srbiju proglasiti "kolektivnom ludnicom", unatoč tomu da se o ludilu umnih srpskih glava, lako prijemčivom "za psihu običnog puka", može mnogo toga reći. Bojim se da su čaranja "mudrih glava" od­vlačila svoje sunarodnjake od zbiljskih pojava i zavaravala ih izvan­zemaljskim čudima. Uz takve svoje intelektualne i crkvene elite, ovi su nesretni narodi ipak u većini ostali normalni.

                            Feral Tribune, 29. studenoga 1999.

                            Vrelo: „Cvjetanje mase“, str.77-82

 

Svibanj 2011.