Mile STOJIĆ
Kako vrijeme prolazi, sve je više onih što su postsocijalističke privredne procese u nas, kojekakva pretvorbena i gospodarska »čuda«, skloni imenovati jednostavno pljačkom. To je riječ grčkoga korijena i slavenskoga sufiksa (-ka), a označuje plijen, grabež, otmicu. A riječ plijen (praslav. pelri) u svim slavenskim jezicima označava ratne ciljeve, ono što se dobilo ratom (njem. Ertrag, Ausbeute). Trojanski rat ima za cilj otmicu lijepe Helene, dok su moderne vojne vođene uglavnom za materijalna dobra. Rat u bivšoj Jugoslaviji, međutim, bio se, između ostaloga, i za takozvanu društvenu imovinu, sve dotle dok »vlasništvo radničke klase« nije prešlo u ruke - fukare.
Ono što su radni ljudi stvarali u pet desetljeća, mangupi su privatizirali u pet minuta. Srpski hajduci su, pošto su opljačkali Hrvate i Bošnjake, završili pljačkom Srba. Oni nisu mislili na interes nacije, nego na vlastiti pljačkaški interes, žali se ovih dana Biljana Plavšić, prekasno shvativši da je njezin idealistički šovinizam i san o Velikoj Srbiji, za Karadžića i Krajišnika bio tek paravan za prikupljanje tuđom mukom stečenih dobara. Marko Vešović je, analizirajući sindrom crnogorske hajdučije, došao do spoznaje da je pljačkanje zapravo bilo temeljni motiv tzv. istrage poturica u Crnoj Gori u osamnaestom stoljeću. Hrvatski hajduk Andrijica Šimić skupa sa pobratimom Jovom Kadijevićem također se zaskakao na »drumove kud prolaze Turci i trgovci«. Hajdučka svijest utkana je u povijest nacionalnoga otpora, pa onda nije ni čudo što je Boban Karadžiću prodavao naftu u trenutku dok je ovaj potpaljivao hrvatske i bosanske gradove.
Istinski su nacionalisti duboko razočarani ishodom ovoga rata. Mit o superiornosti nacije srušio se zbog prizemnih stvari kakve su grabež i otimačina. Viteštvo je zamijenjeno kokošarstvom, a uljudbena patetika lopovlukom i krađom. Što se nije moglo opljačkati, uglavnom se uništavalo. Kad se jednog dana rat završio, pogledali smo se u lice i shvatili da su barabe postali milijunaši, da su jedni davali sinove, a drugi dobijali tvornice i hotele. Nedavno je objavljeno da je u jednom hrvatskom selu u Srednjoj Bosni grupa maskiranih i naoružanih mladića upala u autobus pun putnika i tražila novac. Jedan putnik se pokušao spasiti nevolje tako što je trznuo hrvatsku putovnicu, našto mu je maskirani mladić odgovorio: »Kakva putovnica, kakva politika. Vadi novac. Ovo je pljačka!« Haračlija ovaj put nije tražio alibi u svetim nacionalnim ciljevima.
Nedavno sam prisustvovao razgovoru o čuvenom hrvatskom tajkunu, čovjeku koji do početka rata nije imao ni za cigarete, a sad je vlasnik bogatstva na kome bi mu pozavidio i jedan Aristotel Onasis. Isticano je da daje velike priloge Crkvi i potiče humanitarne djelatnosti, ali svi su zaključili da bi za njegovo blago u mirnodopskim uvjetima trebalo mukotrpno raditi nekoliko naraštaja. Jedan od sugovornika ga je žučljivo branio, rekavši: »Nije kakav čovjek, ali je dobar Hrvat!«.