mr. sc. Anto KNEŽEVIĆ
Protuhrvatska promičba djeluje u svijetu već desetljećima. I kada se predstavljala projugoslavenskom i kada se otvoreno postavljala prosrpski, ona se bezobzirno služila i služi, jednostranim i neistinitim podacima o Hrvatima i Hrvatskoj, kako bi o njima u svijetu stvorila što crnju sliku. Nažalost, u tome je poprilično uspijevala. Tim lakše što je iza nje uvijek stajao cjelokupni diplomatski i ini aparat, kao i potrebna sredstva iz odgovarajućih fondova svih dosadašnjih Jugoslavija. A Hrvatska nije mogla uzvratiti, jer nije postojala kao država.
Anto Knežević mladi i afirmiram hrvatski znanstvenik s višegodišnjim boravištem u SAD, temeljito se i ozbiljno poduhvatio dialoško - kritičkog razmatranja prave poplave protutuđmanovskih napisa i priloga u svjetskim medijima koje je izazvala pojava Tuđmanovih "Bespuća povijesne zbiljnosti", a potakla i poticala velikosrpska promidžba.
Jasenovačka bajka
Tuđman pokazuje da je u izvješću jugoslavenske Državne komisije za utvrđivanje ratnih zločina od 26. 12. 1945. Međunarodnomu vojnomu sudu u Nürnbergu u trećem poglavlju o ratnim zločinima u točki tri jasenovački logor naveden tek na trećem mjestu, iza dvaju koncentracijskih logora u Srbiji: "Zločini po logorima (internacije i zlostavljanja, Banjica, Sajmište kod Beograda, Jasenovac, ostali logori [...]" (str. 91).
On pokazuje kako se broj jasenovačkih žrtava penje "polako, ali sigurno". Početkom pedesetih godina UDB-a je napisala elaborat u četiri knjige o ustaškom pokretu. Elaborat je bio pisan za "internu uporabu", tj. za upoznavanje dužnosnika UDB-e i za "predavanja u partijskoj školi". Tu se, u okviru opisa Pavelićeva himbena kršćanstva, kaže daje u Jasenovcu "hiljade i hiljade nedužnih ljudi strijeljao" ("Bespuća", str. 323).
U stenografskom zapisniku sa sudskoga procesa protiv-Ljube Miloša zapisano je daje predsjednik sudskoga vijeća pitao Miloša koliko je ljudi likvidirano u Jasenovcu i "može li da stoji broj" koji navodi optužba. A "optužnica kaže 40.000 do 60.000". Miloš najprije odgovara da ne može reći, a zatim se suglašuje "da može".
Tijekom kasnijega saslušanja jedan sudac (dr. M.) i predsjednik vijeća pitaju Miloša o ukupnom broju žrtava u Jasenovcu podižući broj na osamdeset tisuća. Miloš odgovara: "Možda i više, a možda i manje".
Ni to nije bilo dosta. Zapisnik je kasnije tintom prepravljen, a u Miloševa usta stavljena rečenica daje u "Jasenovcu likvidirano par sto tisuća" ljudi. Kasnije je ta ispravka ponovno prepravljena u "nekoliko stotina tisuća" ljudi. Takve ispravke rukom u sudskim zapisnicima nisu dopuštene, piše Tuđman: "Zakonski je propisano da se svaka pogreška ili promjena u iskazu mora posebno konstatirati i unijeti u nastavku pisanja, istim načinom, dotično pisaćim strojem kao i tvrdnja koja se ispravlja" (str. 324, 325).
Zanimljivo je da Klara Mandić piše 1992. godine u novinama američkih Židova o "hrvatskom koncentracijskom logoru Jasenovac, gdje su deseci tisuća (tens of thousands) Srba, Židova i Cigana bili istrebljeni u drugom svjetskom ratu". (K. Ma[n]dić, "Fascism Reawakens in Croatia, Charges Jewish Leader", Jewish Advocate, 24.-30. siječnja 1992.)
Vladimir Dedijer piše godine 1953. da je u Jasenovcu "za vreme rata pobijeno više od 200 hiljada lica" ("Bespuća", str. 321).
Isti Vladimir Dedijer piše godine 1984. da je kroz jasenovački logor "prošlo preko milion ljudi, a ubijeno između 480.000 i 800.000" ("Bespuća", str. 94). Dedijer, očito, nije čitao stoje sam pisao 1953. godine.
Miodrag Đukić nije čitao Dedijerove podatke ni iz 1953. godine, a ni novije, povišene brojeve iz 1984. godine. A i da je čitao Dedijera, vjerojatno mu ne bi vjerovao: kako se može vjerovati istraživaču koji za dvadesetak godina povisi broj žrtava za 100 do 400%? Stoga Đukić iznosi iste godine, 1984, najnoviji, točno zaokružen broj: "Samo u Jasenovcu, sa malog područja, za nepune četiri godine na najsvirepiji način mučeno je i ubijeno milion Srba, žena i srpske dece" ("Bespuća", str. 98). Drugi će srpski istraživači povisiti broj srpskih žrtava u Jasenovcu na milijun i dvjesto tisuća ("Bespuća", str. 98).
O povećavanju broja srpskih žrtava srpski istraživač dr. Bogoljub Kočović piše 1985. godine: "Mnogi u svom antihrvatstvu traže duševnu hranu za svoje stavove. Postoji duboko usađeno mišljenje, rekao bih mit, da je bilo najmanje milion, ako ne i više, ubijenih Srba [...], da su praktično samo Srbi ti koji su imali stvarne žrtve" ("Bespuća", str. 340).
Međutim, i prekomilijunski broj, premda velik, ipak je ograničen, konačan. Bajka, međutim, nije ograničena ni samom stvarnošću (zbiljnošću) niti ičim drugim osim zamislima samoga bajkotvorca. A kako je bajkotvorac zamislio da jasenovačka bajka treba izreći istinu o neoprostivu zločinu Hrvata, pojavit će se dovršena inačica bajke. Konačna inačica bajke, u izvedbi Dragoljuba Živojinovića i Dejana V. Lučića, glasi daje "Jasenovac - najveće mučilište u istoriji čovečanstva" ("Bespuća", str. 409).
Tako je bajka konačno vraćena onamo gdje i treba biti: u vječnost.
Postupak bajanja je zanimljiviji od same bajke. Za razliku od bajke koja izrazuje neupitnu, vječnu istinu, sam je postupak bajkotvorstva vremenit, podložan mijenama. Tako će jedan od bajkotvoraca, Milan Basta, u svojernju spisu iz 1963. napisati da je na tlu NDH "ubijeno oko 800.000 ljudi". Dvadesetak godina kasnije (1984) isti će bajkotvorac napisati da je samo u Jasenovcu pobijeno "više od 700.000" ljudi ("Bespuća", str. 100). Vidimo pred sobom dvije inačice jedne te iste bajke. Baština bajka ima poruku: što se tiče broja srpskih žrtava nikad nije dosta (što se na talijanskom piše "basta").
Naravno, nije problem u tome stoje Tuđman pokazao da bajka jest ono što jest: bajka. Hrvati i mnogi znanstvenici ionako nisu nikada vjerovali u tu bajku, a bajkotvorce i bajkovjerce ionako nećeš razuvjeriti da bajka i zbilja imaju vezu jedino preko zbiljskih bajkotvoraca.
Problem je u tome što je bajka prodavana i vani, preko jugoslavenske granice. Polazeći od činjenice da su i neke prijašnje Tuđmanove knjige bile u inozemstvu prevedene na engleski i njemački, bajkotvorci su točno predvidjeli da će i "Bespuća" biti prevedena na svjetske jezike. Stoga su se odlučili na protuudar: načinili su vlastiti izbor iz knjige, preveli ga na engleski te ponudili svjetskoj javnosti. O ishodu toga pothvata i o odjecima na nj govori ovaj pregled protuhrvatskih napisa iz svjetskoga tiska. (Dakako, ovdje smo se morali ograničiti na samo neke napise, ali su oni zato reprezentativni uzorci).
U svemu je tome najzanimljivija spoznaja da Tuđman u svojoj knjizi daje odgovore na gotovo sve optužbe podignute protiv njega.
Istina
Svaki rat, pa tako i posljednji srpsko-hrvatski, utječe na svijest zaraćenih strana. Vrijedi i obrnuto: sama predratna svijest u stanovitoj mjeri pridonosi rasplamsavanju ratnih sukoba.
Prva žrtva u svakom nasilnom sukobu jest istina, odnosno govor o sukobu. Odnošaj se treće, "neutralne" strane prema sukobljenim stranama oblikuje se u skladu s izvješćima o samome sukobu i u skladu s interesima treće strane.
Razmotrimo ponajprije kako jedna strana u sukobu, srpska strana, vidi samu sebe. Na clevelandskoj je radio-postaji WCPN 5. siječnja 1992. u emisiji "Serbian Hour" pročitana na srpskom jeziku Božična čestitka slušateljima. Nakon tradicionalnoga srpskoga Božičnoga pozdrava "Mir Božiji, Hristos se rodi!", čestitar pop Momčilo Đujić, između ostaloga, poručuje Srbima "u otadžbini i rasejanju":
Ovako sudbonosne dane doživljavao je srpski narod više puta u svojoj prošlosti, ali je vazda sa verom u Boga sve nevolje savlađivao i sve dušmane pobeđivao i ostao dostojno na pozornici sveta medu kulturnim narodima kao Božiji narod koji nikada nije tuđe otimao, niti je u borbi za slobodu, opstanak i ostanak ubijao, zatirao neboračko stanovništvo, raskopavao tuđa ognjišta, niti je rušio hramove koji su podignuti u slavu Božiju.
Poznato je daje dio pravoslavnih svećenika sjeverne Dalmacije na svojoj skupštini 23. listopada 1943. osudio Đujića kao njemačkoga kolaboracionista.
(Drugi dio svećenika bijahu služili kao Đujićevi četnici, dok je treći dio čekao kraj rata ne izjašnjavajući se politički.) Evo teksta javne osude Đujićeva djelovanja:
Sveštenstvo je javno pred narodom osudilo izbjegličku (jugoslavensku kraljevsku, AK) vladu u Londonu, koja je preko svog ministra Draže Mihajlovića, a ovaj preko svojih samozvanih četničkih "vođa" i "vojvoda" popa Đujića i njemu sličnih organiziralo četnike, koji aktivno potpomažu njemačke okupatore. (Dokument u arhivu Instituta za historiju radničkog pokreta Hrvatske u Zagrebu, pod oznakom NV-148.)
U čemu seje sastojalo Đujićevo "aktivno potpomaganje njemačkih okupatora"? Vladimir Dedijer u Novim prilozima za biografiju Josipa Broza Tita piše: "Dinarska četnička divizija, pod komandom popa Momčila Đujića, donela je dnevnu zapovest o čišćenju Hrvata i Muslimana iz Like i severne Dalmacije".
Kakav je rezultat toga "čišćenja"? Rezultat je "1327 žitelja Kninske krajine ubijeno kamom, toljagom i metkom Đujićevih pustahija". (Tomislav Vuković, Mozaik izdaje, Zagreb, HKD sv. Ćirila i Melodija, 1991, str. 185.) U broj od 1327 Đujićevih žrtava uključeni su i Hrvati i Srbi.
Pretpostavimo da su sva ta svjedočanstva o vojvodi Đujiću nepouzdana. Pretpostavimo da Đujić nije nikada izdao spomenutu "dnevnu zapovest". Pretpostavimo da nema nijednoga dokaza Đujićevih ratnih zločina, zbog kojih se on do dana današnjega ne može vratiti u bivšu Jugoslaviju. Pretpostavimo da je Đujić nevin. Vratimo se sada njegovoj tvrdnji da "srpski narod ... nikada nije tuđe otimao, niti je u borbi za slobodu, opstanak i ostanak ubijao, zatirao neboračko stanovništvo, raskopavao tuđa ognjišta, niti je rušio hramove koji su podignuti u slavu Božiju."
Ovdje se postavlja pitanje: govori li istinu pop Đujić u svojoj Božičnoj čestitki? Prije odgovora valja pojasniti da i pop Đujić i program "Serbian Hour" smatraju da je rat u Hrvatskoj upravo "borba za slobodu, opstanak i ostanak" srpskoga naroda.
Vrelo: "Mitovi i zbilja", str. 15-18, 151-153