DVA BARJAKA
UDRI u cimbal šumi, idejo evanđeoska!
Jedan'est stoljeća ropskih psalam si šaputala;
Čekajući dan slobode, ko lik od mrtvačkog voska
Ti si na Golgotu stala.
Uz tebe beskućni Prorok gorku je tužaljku pjevo,
Dok se ne ganu svijet; stobom ožaren, evo.
Šalje ti preko mora, s napornih, veljih daljina,
Bauillona, Baluduina.
Preli se naroda talas. Šesto hiljada strijela.
Posu u jednom mahu Saloma grada zide,
Crveni krsti časni s plašta ratnika smjela
Još se krvaviji vide.
Oni su pili piće, da ga pjanijeg nema,
Golgoto, lavovi to su podno spomena tvoga;
Oni su pili čašu vjerskog oduševljenja
I ubit će u ime – Boga!
–„ Gospod caruje danas, nek strepe koljena ljudi!“
„Sjedi na kerubima! Nek slave silu cara,
Svi koji pravdu ljube!“ „Slava mu imenu budi“
– Seldžuk pade u krv, skršeni rt handžara
O svetoj zveknu zemlji ko strta ljutica guja,
A krstaš zapjevo glasno: „Hosanah! Aleluja!“
Goni se ulicom vojnik. Plašne Judejska mome
Vire iza prozora – s kamena saronske ruše –
Bujne im dršću dojke, u strahu samrtnome
Oči po strancima kruže – – –
Bajne haremske gospe čarne skrivaju oči,
Kraj njih muž i gospodar bodež ogleda tanak;
Uzalu konj mu rže, u boj ga krvavi roči:
Pre ginut će žena, pa – Franak!
Al grmnu s ulice vika, divlja, pobožna, žarka:
Na Golgotu! Pjevat će tamo Te deum* patrijarka!
Sve čovjek čovjeka nosi. Ko mravi Golgotom mile,
Penju se brdu na vrh, tura se hrpa i gužva,
Stoljeća nakon dugih, krvi i krvave sile,
Sjajna će pjevat se služba!
Tu će u dražesnoj slici biskupi i crni i bijeli
Pružit si poljubac mira; žarka će planuti zublja,
Duhom Kristove riječi zbor će zapjevati cijeli:
Ljub'te se košto vas ljubljah!
A oltar? Golgotin oltar krvav je kam božanski,
Krst li je krvav na njem, kuda mu glava pala?!
Teso ga pomalo cijeli narod je čovječanski,
Majčica Judeja čavle je dala!
I sjajna otpoče služba, Mitre arhipastira
O južnom bljeskaju suncu. Isto sunašce ljubi
Sjajne im aleme drage, obijesno draška i dira
Kao i šiljak koplja, kad Mu probiše grudi!
Tamjan je zavio goru, kroza nj prodiru rati
Silnih krstaških četa, ječe oklopi teški –
Tamo od Maslinske gore milo sunašce zlati
Ruke, što kaju grijeh si viteški!
Na oči žena i djece suza je izbila žarka,
Plakala sva je vojska i starac patrijarka:
O Bože, o Kriste, o Bože, smiluj se s krsta na nas,
Evo smo ginuli za te, dok te nađosmo danas!
On je visio gore o tvrdom drvetu krsta,
Visio vjekove duge nad svojim ljubljenim gradom,
Nijem je gledao u svijet; kruna trnova čvrsta
Cvjetala jadnim cvijetom, novom žaokom mladom.
Davno su prošla doba, svetu kad riječ reče,
Al gleda: krvca teče, premnoga suza kapa,
U srcu šiljak oštri i pali i peče,
Čuje još uvijek zvek srebrenjaka – –
A tko bi katkad došo vrh njegove svete gore,
Umjesto vjere odno bi komad krstove kore!
Pa je otvorio oči. Hiljade hiljada ljudi
Udara šakom u grudi, plače i milost prosi;
Tamjan se Njemu diže, sustalu krv da budi,
Psalam Mu pobjedni nosi!
Spram tvrda krstova drva, kud ga pribiše sramno,
Krstaš se barjak vije, ime je Njegovo plamno!
I On je pogledao s krsta i vidje ulice mile,
Kud je djetetom luto, mila ga tražila mati,
Bijele viđa ruke, što su mu vijenac vile
Proročkom gradu na vrati!
Maslinsku goru vidi, i krv si pokapanu.
I kamen onaj kruti, o kojem shrvan pade,
I prvu šibu ćuti i zadnju smrtnu ranu,
I sve što ljudstvu dade!
Kad nakon stoljeća dugih eto Mu osvane slava:
Lešine leže gradom, dršću žene i djeca,
S križarskog krstaš-stijega krvava ljudska glava
Prevrće oči i jeca – – –
On je zadrhto gore, da'nu iz dubine:
Prosti im oče, ne znadu što čine!
……………………………………………………
Ljudi su pjevali dalje, od čuvstva silna i žarka
Triput u nesvijest pade sam starac patrijarka.
*(lat) – Tebe Boga hvalimo
ELI ELI LAMA AZAVTANI
NA Golgoti je umro – a za kog je izda’no?
Je l' pala žrtva ova il kasno ili rano?
Na Golgoti je umro i svijet za to znade,
Al od te žrtve davne još ploda ne imade.
A krv je tekla mnoga i srce tu je stalo,
Što nikad nije više onako zakucalo...
I vjekovi su prošli daleki, strašni, crni,
Osušila se krvca i suha još se skvrni.
Prošetala se povijest u sramotničkoj halji,
I što smo nebu bliži, sve od neba smo – dalji!
Na Golgoti je staro prelomilo se drvo,
Pokradoše mu čavle – i to je bilo prvo!
U ime čovječanstva i bratstva i slobode
Počeše krvno kolo da bezbožnički vode – – –
I derala se družba od gadne strasti pjana;
Mi ubijamo, Bože, sve zbog Tebe – Hosana!
Na Golgoti je mrtvo i vjetrić tamo tajni
Tek cvili. Eli! Eli! lama azavtani?
A pokraj krvi davne i ispod drva suha
Sve milijuni vape: O pravice, o kruha!
Da, ukidoste ropstvo, i cirkus i hijenu,
Pa odvedoste ljudstvo u kršćansku arenu!
I tu u sjajnim ložam, u zlatu i u slavi,
Pod vijencem i pod mitrom na debeloj si glavi,
Zapremili ste i vi i vaše gospe bijele
Na pozornici svijeta sve naj prve fotelje!
I gledate u igru od bijede i od jada,
Gdje čovječanstvo mučno ko On pod drvom pada!
I tamnice o crne, gdje mnogi plač se gubi,
Kad takovi su ljudi: il umri ili ubi!
I djevojčice gole, a ispred sita suca,
Ah, imate li obraz, da nemaju želuca!
I sramotu i bijedu i uvrede i varke
I uzdahe i laži i mnoge suze žarke.
A usred bare ove, gdje trovna gamad pliže,
Uzvislo se drvo i Krist se na njem diže.
I gleda, gdje su ljudstvu sve gori i crni dani,
I plače: Eli! Eli! lama azavtani?
Badava gordo kube i marmor Panteona,
I papuče od zlata i orgulje i zvona!
Badava tamjan mnogi i ponosni oltari,
Badava alem gori na kruni i tijari¨
Ah, Golgota je pusta, i vjetrić tamo tajni
Tek cvili: „Eli! Eli! lama azavtani?!“
*Bože! Bože! zašto si me ostavio?!
Silvije Strahimir Kranjčević
Ivan Krstitelj naziva Isusa "Božije žrtveno jagnje koje iskupljuje grijeh cijeloga svijeta."Ove proročanske riječi naslućuju Kristovo raspeće.
Istovjetno proročanstvo je rekao i prorok Izaia u Starom Zavjetu, spomnjući Krista kao "Slugu Božijeg kojeg će kao jagnje odvesti na klanje".
Krist je taj Božiji izabranik, On otkupljuje sve grijehe ovoga svijeta.
pv