Putovanje je ozbiljan posao.
Upijao je slike, zvukove i mirise. Promatrao
tu krasotu; tornjeve, krovove i seoska groblja. Prelaskom preko ono malo rijeke i prodorom u ravnicu, u bistrini dana, obilazeći kočijaško biserje, grabeći kroz tišinu promatrao je u daljini
ogoljene vrbake, sjetio se Miroslava Krleže i njegove knjige „Studija putopisa“ iz 1939. godine :
„Letimo iznad pokojne blatne
Panonije, što leži mrtva pod nama kao Saverilla, plemenita gospođa iz marmornog sarkofaga iza Akademije. Oko sarkofaga te pokojne Severille igrali smo se skrivača
i lovica, a može biti da je to bila doista ugledna dama, pred kojom su robovi umirali od straha, a danas od njenih sisačkih šljiva gospodin pukovnik Teslić peče
konjak i rakiju.“
Galzbu s „Narodnog
radija“ slušao je a sunce svojim žarom sveg ga prože, nastojao je dodati bitne riječi svome izričaju i kao u raskošnom bunilu, vozeći pravcem znanim pokušavao se odoka prisjetiti svih tih
naziva (naselja što dolaze i ostaju) od prije. Strašna stratišta. Nekad važno i prevažno, bitnije od svega. A danas? Danas zaboravljeno i nebitno. I kako veli Krleža: „Tko se još danas toga
sjeća u ovoj blatnjavoj provinciji? Nitko.“ Rat nije sramota i tjera na činjene odvažnih
stvari i ta odvažnost je spašavala unesrećene. Ti šutljiva i lijepa zemljo Kotromanića, veća od
simbola koja utiskuješ u pamet prizore, građevine, navade i tradicije, za neku buduću uprabu. I da je pored mene Pablo Neruda kladim se da bi napisao barem stih.
─ Iz tvoje sjene izvirali su kobni i varljivi dani – rekao bi zlatousti pjesnik zvonkim
glasom k'o neki kartaš.
„U
hladu divlje kruške kosci kose klepaju
i njihov se klepet mješa sa glasnom pjesmom zrikavaca,
u daljini po strniku
dvije žene u crnini korpe i bardake nose.“