Puk je izabrao Barabu! To je metafora, koja skraćuje cijelu historiju općeg oduševljenja za propalice, kad protiv njih nastupa nepopustljiv i bespomoćan moral: u jednom trenutku bira se ono što će trajati stoljećima!
Slijedimo još jedan čas novozavjetnu sliku: već pred sudom raspust je u punom zamahu; izbor legalizira barabstvo kao bolju, veseliju stranu historije! I više nema novosti: na svim sudovima donosi se ista odluka većine. Nakon toga počinje opet radost izjednačavanja u surovom beščašću.
Da: tragedija se može pripremati cijelu vječnost, ali se ostvaruje u jednom jedinom trenutku. Onda slijedi smrt za junaka, i udaljavanje od nje za publiku.
Barabski ton na sve strane pokazuje da smo mi u trijumfalnom periodu zaborava. Nadmetanje u drskosti, u nemilosrdnom napadanju na nostalgiju za čašću vrednijom od života, nije samo stav, nego i put do opće sklonosti. Nedostatak morala mora biti što ekspanzivniji, što spektakularniji, da bi mu sva sredstva bila pri ruci. Uz raspust svi žele cirkus, svi traže vašar! To je vrijeme kad moralne nakaze s cinizmom zarađuju time što se pokazuju. I ne smiju se uspoređivati s rugobama koje su žrtve prirode: u pitanju je posebna vrsta uvježbane protumoralnosti!
Dakako: osnovni tok ima i svoj sitnež! One koji prčkaju. To su sluge Velikog glasa, na njegovoj periferiji. Oni ne obavljaju manje važan, nego manje izravan posao: šire barabski rasap u kulturi. Frivolnost i cinizam, koji po prvotnom izboru privlače odobravanje javnosti, s razmetljivošću - što nije samo slučajna pratnja! - predstavlja svu trivijalnost zajedničkog obzora u pirotehničkim neslanim akrobacijama: i on postaje zanimljiv njima samima! Jedina pozadina uvijek je razdragana surovost gledališta: banalnost postaje opojna. A opojna banalnost, lišena morala, kroz cijelu historiju drži palac spram dolje: ona poziva na uništenje! Radosna bezobzirnost, oslobođena svih napora, prožeta mržnjom prema svemu što s njima nastaje, može se podvrgavati autoritetu, ako on od nje zahtijeva da bude potpuna; ili da slavi udaljene, često ishlapjele bogove: ona se može zanositi neprisutnim, jer je ne obvezuje. I to je njen pozitivnisadržaj: to sustavno pražnjenje tradicije; pretvaranje prethodne veličine u puku brbljariju: u slavu koja ubija!
Čast mora bježati od suda, ako ne želi biti razapeta: to je pravda vjekova! Ona se ne smije objaviti, ako želi postojati: to je paradoks etičkog čina!
Baraba nije protiv svake istine: ona ga samo ne smije pogađati mimo njegovu volju. On nije lišen svake ljubavi: ona ga samo ne smije obvezivati bez ostatka. Jer Baraba nije Satana: on je nebog razularene plitkosti. Zato su u njegovom carstvu i svi oni koji su ranjeni resantimanom; oni koji vlastiti neuspjeh proširuju na svijet. I zločini su im bez dubokih pobuda! Oni likvidiraju iz lakoće, bez obzira na uvjerenja. Ako barabe nešto ne unište, to je slučaj: jer ni uništenje nije njihov program. Sve što nije protiv njih može postojati; ili ako oni bar ne opažaju da je protiv njih.
A pokazivati ih prstom, znači još vjerovati u njihov kraj. I kome, osim toga, uputiti upozorenje? Toliko barabskih sudova svakodnevno izaziva odobravanje! Samo onaj tko je kao Kierkegaard već spreman na to da bude smiješan, da ga svugdje i uvijek prate salve pomahnitale ironije baraba, samo taj može reći: evo svijeta koji je kriv za umorstvo vrline! S divljenjem gledajući u taj veličanstveni prizor čednosti, ja sam već ustuknuo: i znam da je to bolest, koja me polako razara očajanjem.
Dotle: vedro sudište traje i hara! Izabran je Baraba!
Naravno da se ne varaju oni, koji iz ovoga zaključuju da su barabe na svom poslu i u našoj kulturi!
Vrelo: "Moj slučaj", str.20-22