I veliki stručnjaci za stara pisma smatraju da je u Egiptu postojalo sakralno pismo (hieroglifsko), a u pojednostavljenom obliku i hieratičko
pismo, iz kojeg je proizišla demotika.
Iz demotike je vjerojatno proizišlo feničansko pismo koje se je, poput aramejskog pisma, koje je imalo srodno podrijetlo, sastojalo od suglasnika s oznakama koje su čitane kao samoglasnici.
Ilirski Dorani, u povodu nasilnog prodor prema jugu, nakon što su se u tim prostorima srodili s preživjelim zatečenim ljudskim grupama, koje nisu govorile (poput Luvita) nekim jezikom
'indoeuropske grupe jezika', uspostavili su pomorske dodire, najviše iz trgovinskih potreba, s okolnim narodima istočnog civilizacijskog kruga, u prvom redu s
Feničanima. Za potrebe oznaka, naziva i cijena svojih proizvoda, oni su usvojili feničansko pismo i dodali mu samoglasnike koji su došli i do nas u suvremeno doba.
Očito je da su Dorani osnovali, asimilirajući ja jugu zatečene domorodačke riječi i riječi drugih jezičnih skupinas kojima su dolazili u dodir, od čega su nastali jezici helenskog kruga naroda,
od kojih je kasnije stvoren i 'koine', kao razvijeni jezik s predominacijom dorskog i to helenskog jezika.
Budući da su Dorani prvi unijeli u feničanski alfabet samoglasnike i na njemu ispisivali (najprije na glinenim pločicama, a kasnije i na tvrdom materijalu) na razne načine svoje riječi i
tekstove, a budući da se ti samoglasnici s nešto izmijenjenom grafijom doranskog alfabeta, nalaze i u etrušćanskom i u latinskom pismu, očito je da su Dorani utjecali na
pisanu kulturu i ne samo zapadnog mediterana (a prema J.Cezaru i u Galiji Transalpini). Iz tog alfabeta, prilagodjena sjevernijim govorima ilirske grupe jezika, nastala je i ILIRICA, na kojoj su,
prema Polibiju, i na kraljevskom dvoru u Risnu pisana službena dokumenta.
No, to bi bio globalni uvid u nastanak iz egipatske demotike svjetovnih alfabeta Antike u pogansko doba. No, pojavom kršćanstva, Kopti su, za potrebe ispisa sakralnih kršćanskih tekstova,
usvojili grafiju tzv. koptskog pisma koje kao da je poteklo, ne iz demotike, ego iz hieratike u kojoj su bili prepoznatiljivi znakovi hieroglifskog slikovnog pisma, dakle vjerskog značaja.
Iz tog, koptskog pisma nastale su i četiri verzije etiopskog pisma, takodjer za potrebe ispisa kršćanskih tekstova, što se objašnjava činjenicom da su Etiopljani primili kršćanstvo upravo od
Kopta pa, kako su imali ćetiri srodna ali i različita govora, svakome od njih dali su posebno pismo.
Nesto takvog bilo je i u ilirskim prostorima - na sjevernom dijelu Jadrana ustalila se je glagoljica, a na juznom pak - ilirica. Ilirica se je tu udomacila prije krscanstva, a glagoljica pak u
toku i u prvih par stoljeca naseg pokrstenja, koje je tu donio Sv.Pavao sa svojim ucenicima.
Više nego grafijski slični koptskom pismu, nastala su i pisma za kršćansku vjersku uporabu i to otprilike u isto vrijeme, kad su u Svetoj Zemlji boravili Sv. Jerolim (*342 - +420) i
armenski teolog i prevoditelj tekstova Starog zavjeta Mesrop Machtots (*362 - +440), kako armenskog pisma tako i glagoljice, koji 'Tridentski koncil' nazva 'svetojerolimsko pismo'.
Vjerojatno je armensko pismo utjecalo na nastanak i samostalan razvoj gruzijskog pisma u području Kavkaza, a zapadno pak, u području Srednjeg Podunavlja, po uzoru na glagoljicu, vjerojatno je
nastalo i gotsko pismo koje je, boraveći na kršćanskom arijanskom učilištu u gradu Cibale (Vinkovci) sastavio gotički teolog i prevoditelj tekstova Starog Zavjeta Ulfila (odnosno Wulfila, *311 -
+388). Tu bliskost oblika dvaju pisama - glagoljice i runice dokazao je u 18 stoljeći hrvatski teolog Klement Grubišić.
Neki stručnjaci starih jezika i alfabeta na kojima su ti orijenatalni narodi oblikovali slova svojstvena njihovim alfabetima, u funkciji specifičnosti njihovih jezika, nastali su i pod uplivom -
klinastog pisma, koje je bilo razvijeno u Hat-Patuki (Kapadokiji), te staroj
Mediji, odnosno Medo-Persijskom Iranu, itd.
Tim slovima (iz vremena na prijelazu vladavine Arsacida i Sasanuda), je isklesan i 'Zapis s Rasetarice' kod sela Vrzerale uz Busko jezero, nastalo najvjerojatnije u vrijeme naseg ranog,
predksrcanskog jednobostva (mazdaizma) oko pocetka treceg stoljeca pr. Krista.
U tom smislu posebno su zanimljiva dva lapidarna spomenika pronađena nedavno u Livanjskom polju - 'Zapis s Rašetarice' te 'Lištanska ploča'. Prvi je blizak staroj medksoj 'proto-sasanicici', a
drugi pak antičkom pismu ilirica, s posebnom ako ne i do sad nadjenom jedinstvenom grafijom antičke ilirice. Glagoljica e najmladja i jedina - slozen alfabet s nizom slova iz ilirice, prilagodjen
nasem jeziku u doba djelovanja Akvilejske patrijarsije za potrebe rasadjivanja krscanske poruke medju sjevernim Ilirima, koji su govorili 'slovindski'.