Dvostruki život Gustava Klimta


Mile STOJIĆ

 

kad su u drugoj polovici devetnaestoga stoljeća, Austrijanci zaposjeli Bosnu i Hercegovinu, kaže jedna beč­ka legenda, u sarajevskoj državnoj ambulanti suočili su se s neobičnim fenomenom: pokrivene muslimanke nisu se htjele skidati pred austrijskim vojnim doktorima, tražeći da ih pregledaju isključivo liječnici žene. Upravnik sarajevske ambulante o slučaju je odmah izvijestio ministra zdravlja u Beču, a ovaj mu je odgovorio: »Um Gottes Willen! Wie tuerden wir die Ärztinen dort schicken, wenn wirso was im Kaisertum uberhaupt nicht hahen!« (»Za ime Boga, kako ćemo im poslati žene-doktore kad mi u Carevini takvo nešto uopće nemamo!«)

Jer, ako je u tadašnjoj Bosni žena bila pokrivena krpom, u samoj Austriji ona je bila — krpa. Pripovijeda se kako je ovaj sarajevski slučaj bio povod da vlada donese zakon koji je omogućio da i žene mogu studirati pojedine fakultete, prije svega medicinski. Do tada, prava žene su u Carevini bila jadna: ona je bila odmor heroju i inkubator mini­starstva rata, a o njenoj javnoj ulozi u društvu jedva da se moglo i govoriti. Tek 1896. donesen je zakon da žene mogu slobodno pohađati gimnazije, a godinu kasnije barunica Gabrielle Possaner promovirana je za prvu ženu doktora medicine.

S druge strane, u tom vremenu od žene se tražio kuć­ni i otmjeni tip ljepote — djevojčice su počinjale nositi steznike već sa deset godina. Borba za bolji položaj žena u društvu koju je vodila Rosa Mayreder (1858.—1938.), utemeljiteljica Općeg austrijskog društva žena, davala n nekakve rezultate, barem na razinama viših buržoazijsih društvenih slojeva. Osnivanje tzv. ženskih salona, medu kojima valja izdvojiti salon Berte Zuckerkandl i još više Alme Mahler, prije je bilo čin potvrde tog kućnog tipa ljepote negoli iskorak ka istinskoj emancipaciji žene.


Likovna kozmogonija Gustava Klimta (1862.-1918.), iako predstavlja zaštitni znak i krunu bečke secesije (njem. Jugendstil), zasniva se na postulatima frojdizma, jedne dubinske muške neuroze. Jer, ženski likovi na Klimtovim portretima nisu patetične biblijske marije i magdalene (kurve i svetice), već hladne heroine, bešćutne zavodnice, vladarke svijeta osvojenoga pomoću najjačega oružja — vlastitoga libida.

Legenda o biblijskoj heroini Juditi, koja je svojim čarima zavela heroja i vojskovođu Holoferna, da bi mu potom hladnokrvno odrubila glavu i prkosno je pronosala trgom, kod Klimta je varirana u više motiva. Njegova Judita ve­ćim dijelom je obnažena, kosa joj je njegovana, a grudi prkosne, dok mrtva Holofernova glava visi iz njene ruke optočene draguljnim narukvicama i prstenovima kao kakva potrošačka vrećica iz otmjenoga pariškog modnog butika. U njenom pogledu nema kajanja, ni koketnosti, već samo neka čudna prozračnost, neki zločesti trijumfalizam.

Ako su Francuzi izmislili pojam sadizam, prema genijal­nom markizu čija je mašta razbijala đavolske hridine Crkve, riječ mazohizam nosi u sebi nešto tipično austrijsko, neku crtu kukaveljskog samomučenja i tugaljivog prizivanja smrti. Klimtove su heroine najčešće one Venere u krznu, iz romana njegova suvremenika Leopolda Sachera Masocha (po čijem prezimenu je i skovan medicinski pojam mazohizam!), vladarice kojima on, kao katolički šmokljan, unaprijed potpisuje unaprijed bespogovorno ropstvo i vječno služenje. U ovom sjetonazoru socijalno potisnuta femina preobraća se u okrutnu vladariacu, bešćutnu ljubavnicu koja na kraju svoj seksualni objekt muči, proždire, ubija.

Iako je bio neženja i samac, zatvoren od očiju javnosti, za Klimta se pričalo da u svome ateljeu u trinaestom bečkom kotaru skida najpoznatije bečke buržujke i plemkinje, čije portrete zatim predstavlja pod antičkim i biblijskim imenima, ili imenima potpuno nepoznatih osoba. Kunst-historičari su mukotrpno tragali za modelima, za porijeklom nekih portretiranih, pa su zaključili da je za Danaju pred slikarom gola pozirala Alma Mahler, a da se slikar znao služiti i pseudonimima. Austrijska novinarka Herniette Hornv konstatira da se u većini slučajeva pod plastom velikih mitoloških žena najvjerojatnije kriju poznate bečke supruge, latentne zavodnice, koje su svoje čari nesebično poklanjale slikaru, a on ih dalje transformirao do hladnih, astralnih visina okrutnih femme fatale, surovih heroina u zlatnom okviru i prkosnih zemaljskih božica.

 

Dvostruki život Gustava Klimta — s jedne strane kao uzornog građanina i akademskog slikara, a s druge kao voajera i seksualnog pervertita, uklapa se u poznatu shemu dvojstva, o kojoj je pisao Freud u svom Tumačenju snova. I sam Freud, naime, svoga dvojnika (Doppelgänger) otkrio je u jednom drugom bečkom liječniku, Arthuru Schnitzleru — Gospođica Elza, Traumnovelle i Anatol bilesu priče u kojima je otac psihoanalize otkrivao vlastitu nasilno zapretanu intimu. '"Zbog toga svog uvjerenja Jakob Freud (čiji je pseudonim bio Sigismund, Sigmund, što također govori o činjenici podvoje­nosti) odbio je upoznati najznačajnijeg bečkog dramatičara, iako su živjeli u neposrednome susjedstvu.


Gustav Klimt, pak, bio je ljubitelj i ljubimac milostivi li gospođa iz krupnoburžujskih slojeva, čija je lica svijet prepoznavao na tim razgolićenim tijelima u zlatu i srmi. Zbog toga su ga mrzili ugledni muževi. Pričalo se o njemu da je sifilističar i pedofil, a kad je početkom stoljeća dobio narudžbu da nariše za novu aulu bečkog sveučilišta na Schottentoru tri znanstvene muze Medicinu, Filozofiju i Pravo, izbio je skandal. Nakon prvog pokazivanja tih ogro­mnih dekadentnih mršavih aktova, osamdeset profesora potpisalo je peticiju sa zahtjevom da se takve skarednosti ne smiju izlagati na mjestu gdje se odgajaju mlade generacije, već u kakvu bordelu. Klimt je, ljutit, vratio honorar, a svoja remek-djela povukao u dvorac Immendorf, gdje su izgorjela 1945., kad su nacisti zapalili zamak.

Nacisti su, inače, obožavali Klimtovu umjetnost zbog jedne druge stvari: njegove su žene mahom bile plavuše, zelenih očiju i bijele puti, pravi arijevski prototipovi. Njihovu hladnoću oni su doživljavali kao rasnu arijevsku osviještenost i superiornost. Najveća Klimtova izložba ikad organizirana održana je 1943. u bečkom Künstlerhausu, direktno po nalogu nacionalsocijalističkog ureda za kulturu iz Berlina, a u slavu ljepote arijevske žene. Jedino su im smetali biblijsko-židovski nazivi slika (Judita, Estera, Saloma), pa su ova platna za vrijeme te izložbe bila preimenovana u Žena u plavom, Žena u zlatnom, Žena u zelenom, itd.

Gustav Klimt je uveo nekoliko inovacija u slikarstvo: kao sin jednog baumgartenskog zlatara on je na platno lijepio zlatne listiće, postižući tako čudesne kolaže u koje su bile uokvirene njegove teme. Kao dekor bijelih razgolićenih ženskih sisa i tustih stražnjica, na jednom jedinom platnu kombinirao je egipatske hijeroglife, antičke spirale i talijanske cvjetne motive, nadmašivši u tom slikarskom eklekticizmu i samog dekorativnog genija toga vremena Hansa Makarta. Spajajući tako dekorativne elemente iz vremenskog razdoblja od dvije-tri tisuće godina, kao da je htio dokazati da su oni trajniji od slikarskih pravaca i tehnika, pa i od samih slika.


Gustav Klimt obilježio je umjetnost Beča na smjeni stoljeća. Njegov Beethovenov friz u Muzeju secesije, freske na zidovima Burgtheatera, isto tako kao i kazališne freske u Rijeci ili u Kunstistorisches Museumu u Beču dale su neizbrisiv pečat jednome svijetu što je bio odlučio da pro­padne. Klimtov svijet je svijet ukočenosti, nepokretnosti, sjaja koji je uhvaćen u posljednjem trenutku prije raspada­nja. Njegovi krajolici su klimaks zlatnih boja jeseni, bez ljudskoga prisustva i traga. Klimtov život završio se točno kad i život Monarhije, novo vrijeme o kojemu su pričali teoretičari secesije on nije mogao doživjeti. Znao je da je uhvatio ljepotu i zlato te iznurene i umorne carevine. Zlato koje je ona kupovala i plaćala krvlju.

 

Vrelo: „Via Vienna“

 


Rujan 2014.