Hrvati su imali Bogoslužje na svom jeziku dvjesto godina prije solunske braće


Mirko VIDOVIĆ

Akademik


Osjecamo se pomalo zbunjeni svaki put kad otkrijemo cinjenice iz nase povijesti
koje panslavisti nisu uzimali u obzir - ili nisu znali ili nisu smjeli.

No, sto se tice Porphyrogenetove tvrdnje (v. 'De Administrando Imperio', c-31) u vezi sa sluzbenim posjetom hrvatskog vladara papi Agatonu, u Rimu, ta tvrdnja je visestruko i izuzetno vazna iz najmanje cetiri slijedeca razloga:

1) U nasim udzbenicima i drugim prikazima dolaska Bielohorvata, tvrdi se da je za dinastiju Trpimirovica vazno znati:

' Ime je dobila po rodonačelniku knezu Trpimiru koji je živio u prvoj polovici 9. stoljeća i za čije vladavine se bilježi prvo važno spominjanje hrvatskog imena (Dux Chroatorum).[1]' (v. na Google-u).

No, zajedno smo uocili i provjerili da se ipak prvi put spominje rijec Hrvat upravo prilikom posjeta hrvtskog kneza Svetoj Stolici, a to je bilo za kratkog pontifikata svetog pape Agatona, godine 679. gdje imamo  dva puta spomen hrvatskog imena: Hrobaton horas (hrvatska zemlja) i "Hrobaton Theos" (Bog Hrvata)..

 2) Franacki benediktinac Gottschalk, progonjem zbog svoje privrzenosti tezi o 'predestinaciji', u toku svog progonstva, boravio je na dvoru kneza Trpimira (sto dokazuje da je br u Hrvatskoj vjera bila odista 'stvar osobne savjesti', a ne neke administrativne prinude), kojeg Gottschalk naziva (svom djelu 'De Trina deitate') 'kralj Dalmatinaca', a to je bilo godine 853, kad je knez Trpimir bio u ratnim odnosima s vlastima u Carigradu zbog njihovog osporavanja prava hrvatskog vladara na enklave Istocnog carstva na Jadranu, osobito u Splitu, u neposrednoj blizini Klisa, gdje su stolovali hrvatski vladari u to vrijeme. Latinski natpis 'Dux Croatorum' mladji je od prvog spomenutog naziva Hrvata - tocno 175 godina. Gottschalk je bio u oruzanom sukobu Trpimira i Istocnog vladara oko Splita, na strani hrvatske, a ne istocne ili zapadne 'varijante' krscanstva!

3) Dakle, Sveta Stolica je, primivsi posjet hrvatskog kneza 678 priznala hrvatsku kao posebnu drzavu i s njime sklopila Ugovor o nenapadanju i uzajamnom vojnom pomoci, sto ukazuje u prvom redu na to da bar tada Hrvatska nije bila smatrana ni u Rimu ni u Carigradu kao pokrajina bez vlastite autonomije. Uz spomen imena knez Hrvata vrlo je vazan i spomen rijeci Bog Hrvata, odnosno hrvatski naziv za Boga, sto znaci da je hrvatski jezik bio i jezik u hrvatskom bogosluzju, inace ga Papa ne bi poistovijetio s nazivom Deus u krscanskoj vjeri, jer je nezamislivo da bi papa koji je osudio monotellizam obecao jednom vladaru da ce moliti Boga hrvata da mu pomogne kad se nadje u teskocama da stranim osporavateljima hrvatske nezavisnosti. N.B. Sve do 1848 u Hrvatskoj je jezik vjere bio i na latinskom i na hrvatskom jeziku, dok je samo latinski bio u Saboru sluzbeni jezik, sto ne znaci da je vecina podanika Hrvatske govorila latinski. Latinski je bio komunikacijsko sredstvo u trokutu: Rim-Budim-Zagreb.

4) Uzmemo li u obzir da je Istocni imperator Mihail III Pijanica, poslao u misiju Solinsku Bracu, Cirila i Metoda tek 863, znaci da oni nisu trebali ici u Hrvatsku iz bar dva razloga:  a) Hrvati su vec imali bogosluzje nas svom jeziku i nisu bili podlozni autoritetu Carigradskog vladara Mihajla III Pijanice. I b) Hrvati su kao narod slavili Boga na svom jeziku  tocno 185 godina prije polaska Solunske Brace u misiju (najprije sjeverno od Crnog mora, gdje nije bilo nikakvih Slavena ni prije ni tada, a kasnije tu i tamo po vrlo diskutabilnim izgovorima politicki motiviranih kronicara (v. Imre Boba 'Djelovanje slavenskih apostola...", zbornik 'Krscanstvo srednjovjekovne Bosne', Vrhbosanska Visoka teoloska skola, Sarajevo 1991.).

POZOR: Izuzetno je vazno za nas da carigradski basileios Porphyrogenetos, u vrijeme vladavine hrvatskog kralja Tomislava zapisuje te davne dogadjaje vezane za dinastiju Hrvata jos prije Trpimira sto znaci da Hrvati u to vrijeme nisu bili neka i o kojem vladaru ovisna drzava, jer je imala, kako to tvrdi bas Porphyrogenet,  svoju jaku vojsku i na kopnu i na moru.

U 'Krunidbenoj prisegi kalja Zvonimira', imamo dokaz da su krunjenju za hrvatskog kralja, bana Dmitra Zvonimira, bili sluzbeno nazocni , kako legat iz Carigrada, tako i poseban papin kegat koji je za tu prigodiu dosao u Solin da sudjeluje u papino ime Krunidbi kralja Hrvatske i Dalmacije, i to kao - kralja posve samostalne kraljevine.

No, politika Hungara prema Rimu, nakon utrnuca loze Trpimirovica, od 1101 godine, stupanjem Hrvatske u 'personalnu uniju' s Madzarskom, madzarska diplomacija je sve  cinila da umanji znacaj Hrvatske kao autonomne drzave u odnosu na Madzarsku i stoga su svi poslovi i na drzavnom i na vjerskom planu tekli  izmedju Budima i Rima i to na - latinskom jeziku. Madzari nisu na svom jeziku imali ni vjerske ni svjetovne knjizevnosti, pak su to suzbijali i kod Hrvata ( cemu su im pomagali Latini po nasim primorskim gradovima) koji, da bi to neutralizirali, stvorili pocetak madzarske knjizevnosti - nakon Tridenstskog koncila. su mogli tvrditi da hrvati nemaju svog pisanog jezika (jer ga jos nisu imali ni Madzari) , buduci da je jezik kojim se govori u Hrvatskoj i Dalmaciji, jezik koji je tamosnje pucanstvo govorilo - prije dolaska Bielohorvata na Jadran.

No, kad su Latini duz nase obale, poceli, pogotovu nakon pada Istocnog carstva pod Osmanlije, pod isprikom vjere nasrnuli na Hrvate, na hrvatski jezik i na vjeru, ostalo nam je da se branimo spominjanjem da smo takvi bili i ostali od Svetog Jerolima i da se to u Hrvatskoj ne ce mijenjati.

Eto tako je doslo do sukoba na nasem terenu izmedju Istocog patrijarha i Katolicke jurisdikcije nad Hrvatskom, u cemu je pravi naziv naseg ILIRSKOG JEZIKA i glagoljice, bio dovoljan argumenat da nam Tridenstski Koncil izidje na ruku i nas drevni
ILIRSKI JEZIK prizna kao sakralni jezik u katolickom bogosluzju, za razliku od 'slavonskog' odnosno staromakedonskog jezika u grcko-istocnom bogosluzju koji je pod isprikom vjere za malo postao i politicki argumenat naseg drzavnog, narodnog pa i vjerskog otudjenja. Jer, kako tvrdi Dr Ferdo Sisic, "Bielohorvati su uspostavili svoju vlast na Srednjem Jadranu i naucili jezik zatecenog pucanstva ..."(v. Dr F.Sisic: "Povijest hrvatskoga naroda", s. 76.)

Nasi strucnjaci za hrvatsku povijest i povijest krscanstva u Hrvata morali bi uzeti podatke koje ovdje navodim i - temeljitom provjerom unijeti u bar vjerske skole istinu, a ne diktate dinastija i ideologija koje su pokusavale da nas iskorjene kako bi postali vlasnici nase prekrasne zemlje.


Svibanj 2015.